f Secubit Garam: Konnyaku Jelly

N3 Terkini

Friday, August 7, 2009

Konnyaku Jelly

Dessert pencuci mulut utk hari ni.. Konnyaku Jelly, berperisa oren dan ada potongan buah peach dan rambutan kat dalam. Tapi tak nampak sgt kan, sbb peach mmg warna oren dan jelly tu pun warna oren gak. K.Nor tak letak pewarna apa pun, mmg asal gitu dah bila dimasak. Melainkan kita beli yg tak berwana serbuk jelly tu baru la nampak buah2 kat dalam. Simple sgt2 cara membuat tp hasilnya just nice tak manis sgt.

Konnyaku Jelly

125gm serbuk konnyaku jelly ( yg dah ada gula dlmnya) ~ K.Nor guna brand Jelea perisa oren
500ml air
potongan buah2an (boleh gunakan fruit cocktail)

Masak air hingga mendidih dan masukkan serbuk konnyaku jelly sambil dikacau.
Masak hingga mendidih dan padamkan api.
Tuang sedikit adunan jelly ke dalam acuan yg diingini dan letakkan potongan buahan.
Tuang lagi adunan jelly hingga memenuhi acuan.
Bila sejuk, barulah dimasukkan dlm peti ais
Sejukkan, keluarkan dari acuan dan hidangkan.

5 comments:

  1. tengok pun dah tau sedap itu belum rasa lagi. keep up good work.

    ReplyDelete
  2. kakda >> alhamdulillah.. simple tp sedap.. tq

    ReplyDelete
  3. kak nor, nak tanya, kalau sy pakai serbuk konnyaku yang tiada perwarna dan perisa kan, boleh tak sy nak letak air buah cocktail yg dalam tin tu sebagai perisa?? lepas tu, perlu ke sy tambah gula?

    ~Ami

    ReplyDelete
  4. ami >> insyaallah boleh.. bila kita masak benda2 gini, gula tu kita boleh ejjas sediri. tahap kemanisan tu terpulang pd kita.. rasa dah ejjas penggunaan gula ya..

    ReplyDelete
  5. ok, terima kasih kak nor!

    ReplyDelete