f Secubit Garam: ROTI LAPIS DAGING BERKEJU & The Making

N3 Terkini

Sunday, August 7, 2011

ROTI LAPIS DAGING BERKEJU & The Making

ASSALAMUALAIKUM...


ROTI LAPIS DAGING BERKEJU
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan :
Utk Inti:
300gm daging ayam cincang @4 keping daging burger ayam (dihancurkan)
2 bj bawang putih ~ diketuk dan dicincang
1 labu bawang besar ~ dipotong dadu
2 sudu besar paste tomyam
1/4 cawan air
1 helai daun limau purut ~ dihiris halus
1 biji cili merah ~ dihiris halus
sedikit garam dan gula
minyak

12kpg roti
3 biji telur
200ml susu fresh
daun saderi ~ dihiris
8 kpg slice chee
cheddar cheese ~ diparut

Cara:
Utk membuat inti
Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih hingga wangi dan masukkan bawang besar.
Goreng hingga bawang layu dan masukkan paste tomyam.
Goreng hingga wangi dan masukkan air.
Goreng sekejap dan masukkan daging ayam dan goreng sambil tekan supaya daging ayam tidak berketul.
Masukkan daun limau purut dan cili merah.
Perasakan dgn garam dan gula secukup rasa (jgn terlalu banyak garam sbb biasanya paste tomyam dah masin)
Goreng hingga kering dan padamkan api.
Buangkan lebihan minyak dlm inti dan biarkan inti sejuk.

Utk membuat Roti Lapis Daging Berkeju:
Sapukan keseluruhan bekas tahan panas dgn butter (kalau guna loyang biasa, alaskan loyang dgn aluminium foil dan lebihkan sedikit bahagian tepi utk mudah nak keluarkan masa nak makan. Jgn lupa sapu keseluruhan loyang dan aluminium foil dgn butter.
Bancuh telur dgn susu fresh dlm sebuah mangkuk hingga sebati.
Celup sekeping roti ke dalam bancuhan susu td dan susun didlm loyang. Buat sehingga memenuhi ruang dalam loyang.
Tuangkan 1/2 dari inti daging tadi dan ratakan.
Tabur dgn daun saderi ke atas daging tadi.
Susun slice cheese ke atasnya.
Ulang sekali lg proses dr awal tadi dan tutup dgn 1 lagi lapisan roti yg dicelup kedalam bancuhan susu (sekiranya ada lebihan bancuhan susu boleh dicurahkan keatas roti atau dicelah2nya supaya tidak membazir.
Kemudian tabur dgn parutan cheddar cheese.
Bakar dalam oven yg dah dipanaskan pada suhu 180C lebih kurang 35 - 40 min (sehingga masak).
Keluarkan dari oven dan biarkan seketika.
Potong dan hidangkan dgn sos cili.







 SOOOOOO.. YUMMY!! ^__^

28 comments:

  1. aduuuuuh nor lemaknyaaaaaaaaaaa
    resepi sudah akak angkut ya nor.masuk list dulu.insyaallah pasti akak cuba nanti ni..:)

    ReplyDelete
  2. Nor..kalau kita guna rempah kari blh jugak kan...sbb anak2 kat umah ni kurang sikit kalau masam2 ni..

    ReplyDelete
  3. Kak nor ni mengoda betul la.. Terasa sungguh berselera roti ni.. Yum2

    ReplyDelete
  4. Nyummm2..ops..lupe,puasa.hehe..
    sedap nih kakkk...berkeju2 lagi tuu..kalo tmbh moza lg haii..bertali2 laa masa tarik tu yerr..menggoda betul la pulak..sabarrr2...kataku pada diri sendiri....
    ni wat sahur pun mmg kenyang laa ni

    ReplyDelete
  5. adoyaiiiii.... terliurnyaaaa..... nk buat harini

    ReplyDelete
  6. haiii..k'nor..buatku terguda, dh lama masuk list, insyaallha akan ku buat juga nati..mekasih k'nor 4the recipe

    ReplyDelete
  7. Salam kak!!! Sabo3!!! Sambil urut2 mata usap2 perut hihihi.....kaya dgn cisssssss!! :D

    ReplyDelete
  8. Nor!!! akak tanda resepi ni untuk berbuka nnt:)makasih...sedap ni!

    ReplyDelete
  9. pewwittt.. i likeeee.. tq sifuu

    ReplyDelete
  10. Kak norrrrrrr!!!!!!
    Nak 1 mangkuk tu. Nasib baik kuat iman kalau tak la ni jugak nak ke KT.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikumwbh Kak nor....whoot2....ayu copy pes resepi kak...adoyai.....awet mudenye tangan empunye resepi....:) hmmmmm.....:)

    ReplyDelete
  12. salam kenal kak nor.. selalu ica baca2 je.. kali ni mmg tak tahan tgk resepi ni di tmbh pulak dgn ferut kosong ni. terliur rasanye.. kreatif!

    ReplyDelete
  13. Sedapnya.....bleh try ni...simple dan tentu2 yummmy ni....(^_^)

    ReplyDelete
  14. Alahai kak Nor,sedapnya che-D tengok. Boleh batal puasa den dibuatnya...hehhehe.

    ReplyDelete
  15. assalamaualaikum...

    k.nim >> silakan.. slmt mencuba :)

    liza >> boleh aje, nak guna rempah kari ke rempah gulai atau rempah kerutup pun boleh tp skip daun limau tu ya..

    ita >> mmg syok jer makan masa berbuka smlm ita :)

    ReplyDelete
  16. sue >> tak ada stok cik moza la ... yep.. sbb tu k.nor buat banyak tu, utk buat sahur sekali :)

    tun >> ^____^

    gee >> slmt menggodeknya gee :)

    ReplyDelete
  17. ida >> slmt mencuba ida.. :)

    ika >> w'salam.. sedap tau.. cheesy :)

    k.CM >> silakan kak.. slmt mencuba :)

    ReplyDelete
  18. izah >> apa sifu2.. :) kalau nak buat 1/2 adunan pun ok jah :)

    sam >> amboiii mcm la KT dgn penang tu sejengkal jer ya.. hehe

    officially19 >> meh la buat smula..

    ReplyDelete
  19. ayu >> tang mana awet muda tu tangan tu ayu.. dah berkedut, dgn urat ijau lg tu.. tk per kan.. masih bawah pergelangan tangan tu ... :)

    vivi >> insyaallah sedap.. try la :)

    icaland pelangi petang >> selamat bersuara ica.. tu la kalau senyap tak kenal2 kan.. lain kali kena bersuara. tuan rumah buat n3 tak bersuara tak per sbb insyaallah komen akan dibalas :)

    try la buat ica.. insyaallah sedap

    ReplyDelete
  20. sue >> slmt mencuba sue :)

    d'La Fadelia >> jgn jauh sgt renungan tu.. sket2 jer.. kerling dgn ekor mata ke.. hehe

    ReplyDelete
  21. akaaak nor cayang...
    sukaaaanya kat resipi nie.. menarik sungguh...

    ReplyDelete
  22. diana >> cuba la diana, makan panas2 sedap :)

    ReplyDelete
  23. salam kak nor, sy mtk izin copy resepi kak nor. n pic dia skali. sng nk tgk mcm mane rupa dia bila nk masak. leh kan kak nor

    ReplyDelete
  24. sedapnyaaa kaknor..rasa nak terus buattt...

    ReplyDelete
  25. hi sis. sy mohon share resepi ni ya. tq

    ReplyDelete