f Secubit Garam: KEK GULA HANGUS @ KEK SARANG SEMUT

N3 Terkini

Tuesday, September 2, 2014

KEK GULA HANGUS @ KEK SARANG SEMUT

ASSALAMUALAIKUM..

Kek evergreen.. dari dulu sampai sekarang.. Insyaallah tak pernah jemu dimakan.. Kalau org tua2 ni memang suka sangat dengan KEK GULA HANGUS. Dolu-dolu kek ni dipanggil KEK SPONGE. Memang jauh berbeza dengan Kek Sponge@Span zaman sekarang kan.. 


Kalau sebelum ni K.Nor pernah post resipi KEK GULA HANGUS resipi arwah Mak K.Nor, kali ni K.Nor mencuba satu lagi resipi Kek Gula Hangus yg dikongsikan oleh Mas@Duniaku yg mana Mas ambil kat dapur Cida de'nuanza. Alhamdulillah.. Sedap kek yg dihasilkan menggunakan resipi dari Cida ni.. Mekasih buat Mas juga terutamanya Cida yg berkongsi resipi Kek Gula Hangus ni ya..

Seperti biasa, K.Nor ada derhaka sket pada bahan2 yg digunakan dan K.Nor juga perap adunan yg telah siap tu selama 2 jam.. Saja la.. dah biasa buat kek ni mmg selalunya K.Nor perap dulu, jd org kata cam lekat tabiat dah.. hehe.. Terpulang la ya, nak perap atau tak.. 

KEK GULA HANGUS @ KEK SARANG SEMUT
sumber : Cida de'nuanza & Mas@Duniaku
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2 :
ni utk wat gula hangus- buat yg ni dulu sblm bancuh adunan

2 cawan gula pasir
2 cawan air mendidih
3 sudu besar (penuh) mentega ~ k.nor letak 5 sudu besar

Cara:
masukkan gula dlm kuali atau periuk
bukak api sederhana kecil...
sentiasa kacau2 gula sampai larut
sampai warna jadi keemasan macam madu..
kalau jadi kearangan, buang je la...konpem x jadik
nanti kek tu akan jadi pahit kalo gula tu hangit

pastu, dgn langkah kuda2..masukkan air panas dlm gula td...
AWAS!! sedikit kemalangan akan berlaku kalau x berhati2
sbb gula tu mcm meletup2 skit nanti...
pastu gula td akan jd cam ketul2 skit bila masuk air...
cairkan semula...
bila dh cair semua, masukkan mentega..biarkan larut...
tutup api dan sejukkan

Bahan lain:
7 biji telur saiz A
2 cawan tepung gandum
1/2 tin susu pekat manis disukai ramai    ~ k.nor letak 2/3 cawan
2 sudu teh soda bikarbonat ~ k.nor letak 3 sudu kecil
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila

Cara:
pukul telur sampai kembang
(blend pun boleh..guna mixer pun boleh- aku guna blender je)
pastu masukkan susu pekat
kasi blend lagi sampai sebati
masukkan pulak esen vanila

pastu ayak tpg gandum + soda + baking powder
masukkan dlm adunan..teruskan blend
last sekali, masuk la gula hangus yg dh sejuk td...
blend lagi!

bakar selama 1- 1 1/4 jam guna api bawah n suhu cam biasa la..antara 160-180 darjah celcius
5-10 mnt terakhir, guna api atas dan bawah
kalo kek lom masak, tambah 5 mnt lg
biarkan sejuk sblm potong

(utk dapatkan potongan yg cantik dan berlubang, belah kek di tgh, kemudian tgk arah urat kek..potong kek secara melintang garisan tersebut)

* k.nor perap adunan selama 2 jam sebelum dibakar..


9 comments:

  1. wahhh...cantikkk la kek gula hangus akak tu...
    hulur 1/2 loyang kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. uishhh mas dah selalu buat tu.. selalu dpt tempahan kek ni kan.. gi godek sendiri :)

      Delete
  2. memang suka kek ini sepanjang zaman...org kampung saya ada jugak panggil kek dunlop, tak tahulah dunlop tu merujuk pada tayar atau tilam dunlop...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin refer pd tilam dunlop.. sbb tilam dunlop kan anjal gitu.. dan kek ni pun bila tekan mcm melantun2 balik , gebu punya pasal hehe

      Delete
  3. As Salam..
    K.Nor sy nak tanya... bakar tu kalau guna api atas bawah selalu macamana? Oven sy kalau api bawah je mcm tak boleh adjust suhu.. Bila guna atas bawah, lama sungguh nak masak, dkt 1 1/2 jam walau kek nipis je.. ke mmg macam tu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.. kalau kita bakar api atas bawah terus mungkin hasil lubang tak berapa nak jadi.. tp kek tu masak ok jer cuma kurang kejadian lubang2 jer la..

      rasanya oven tu ada masalah.. perlu diservis kut

      Delete
  4. Suka makan and pernah la try buat 2-3 kali. Menjadi la jugak.
    But since anak2 jenis kurang nak makan hat yg manis2.. malas dah nak buat lagi.

    ReplyDelete
  5. K.nor.kadar segera dtg sini lps tgk kt fb td...huhu..apa yg k.nor buat mesti terliur..napelah tak jd jiran k.nor..kan senang..

    ReplyDelete
  6. sedapnya kak nor!!!! rindu akak la....blog lama saya dah tutup acc...ada orang hack...sedih rasa...jemput ke blog baru saya :)

    ReplyDelete