f Secubit Garam: Singgang Tulang

N3 Terkini

Wednesday, July 22, 2009

Singgang Tulang


Tengok tu, singgang tulang duk posing dlm periuk tanah lg tu.. Periuk tanah ni mmg K.Nor guna utk masak singgang. Ni 1st time K.Nor masak singgang tulang menggunakan rempah bunjut. Biasanya masukkan ketumbar biji dan bahan2 lain jer. Tp bila g pasar payang aritu (Ina, kat tempat kita beli rempah2 aritu laaa..) ada dia jual rempah bunjut utk sup tulang dan utk singgang tulang. Ni yg try guna rempah bunjut dia tu. Sedap!!

Ok, dah keluar dr periuk tanah, dah masuk dlm mangkuk dah... Hirup masa panas2 ni best!

8 comments:

  1. salam...berkenanlah kat periuk tanah tu..isi dalam periuk tu membuatkan kita lap bibir..sedapnya..

    ReplyDelete
  2. terus rasa mcm nak beli periuk tanah, walaupun tak tau nak guna utk masak apa, hehe

    ReplyDelete
  3. nenek saya suka masak singgang tulang ni...
    kecik2 dulu tulah saya mkn tak berapa kenal sup tulang tu...

    ReplyDelete
  4. datin el .. hehe periuk yg dah uzur pun berkenan gak ya.. lain la kalau periuk tanah cam hana punya tu.. lagi cun :) ngences ya datin hehe

    KOG .. boleh masak macam2 dlm periuk tanah tau, lebih sihat dr guna periuk alum. boleh wat masak asam pedas, kari pun boleh, singgang laaaaaaagi la boleh.. periuk tanah murah jer..

    suzi .. biasanya kat kenduri kendara pun ada lauk singgang tulang ni tau suzi..

    ReplyDelete
  5. Wah masak periuk tanah yer Kak Nor... rasa lain ke kalau kite masak ngan periuk biasa kak?

    ReplyDelete
  6. ijan .. mmg ada kelainannya, org dulu2 pun suka masak dlm periuk tanah kan..

    ReplyDelete
  7. Salam kak nor, lela tak kiralah apa pun, selagi ada nama singgang tu pasti kecur air liur ni,kena plak ada cili burung tu, lagi lagilah makan bertambah...sedap tu...

    ReplyDelete
  8. lela .. ish lamanya menyepi adik sorang nih.. pantang tengok singgang ya..

    ReplyDelete