f Secubit Garam: Mee Sanggul Tomyam & Jus Tembikai

N3 Terkini

Thursday, June 16, 2011

Mee Sanggul Tomyam & Jus Tembikai

ASSALAMUALAIKUM..

Menu yg simple jer hari ni, tapi menyelerakan, Alhamdulillah.. kenyang perut dgn rezeki yg dilimpahkan.. Resipi? hehe.. tak sukat apa pun, main campak jer. Masukkan serai yg diketuk kedalam periuk berisi air, isi ayam sket, pastu letak perencah tomyam. Masak hingga mendidih, masukkan sayur2, cili api, udang dan juga garam. Masukkan mee sanggul dan masak hingga mee lembut. Jgn lupa daun limau purut yg dicarik2kan. Last sekali, sebelum ngap, perahkan limau kasturi, SIAP!! Mudah jer kan. Tak sampai 1/2 jam dah siap menu berbuka.. 


Utk penyegar anak tekak yg kehausan, meh layan Jus Tembikai. Ini utk ahli dlm rumah ni lah.. Seperti biasa utk tukang masak air kopi panas la.. Jarang sgt layan air berais ni. Sekali sekala boleh la tp tak leh yg terlalu sejuk.. Cukup sekadar sejuk sket2 jer. Lebih gemar air panas suam dari air sejuk2 nih..

11 comments:

  1. Kenyang sangat dah tu kan walau pun campak2 je. Hari ni pnas berkuwap, samapi saya rasa mcm baru blajar puasa la. Melepek..

    ReplyDelete
  2. sedap layan tekak masam2 ni nor kan?..apa lagi dgn cuaca panas cenggini..nasib baik lah dlm rumah ni tak panas sgt kala bandingkan dgn cuaca di luar tu..

    ReplyDelete
  3. kak nor..tumpang makan sekali boleh...
    sedappnya tengok....

    ReplyDelete
  4. nak tumpang hirup kuah pun jdla kak nor..bulehlaaaaa

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum...

    izah >> alhamdulillah... kenyang dah.. cukup la tu.. tangki akak pun kecik jer hehe ni pun dah sebesar2 nikmat yg Allah bagi kan.. :)

    sbb izah dah lama tak puasa kut.. bila baru start mmg la lepek sket tambah lg dgn cuaca panas skrg ni.. k.nor ni 4 - 5x sehari turun naik.. lagi ler lepek huhu.. tp alhamdulillah.. boleh pose direct minggu ni.. :)

    k.nim >> betul tu kak.. mmg panas. tp kat ganu dua tiga hari ni dlm panas2 terik, tup2 guruh, hujan kejap.. pastu panas balik.. kadang tu gelap dan guruh tp tak hujan.. alhamdulillah.. nikmat Allah juga tu..

    mas >> dah abis la.. buat ngam2 jer utk berbuka td.. kalau air boleh akak blend yg lain utk mas :)

    ana >> piyuk dah basuh semua la ana, mana nak ada kuah lg :)

    ReplyDelete
  6. Alahai lambat lak sy dtg k.nor..dah abis ye..hehe

    ReplyDelete
  7. jus tembikai....dpt seteguk pun jadila....

    ReplyDelete
  8. Tak terakata dah ni..... mmmuah2

    ReplyDelete
  9. wan >> hehee.. lain kali dtg awal sket ya.. :)

    amie >> dah siang ni.. semua dah abis :)

    along >> mmmmmmmmuah! mmmmmmmmmmuah! utk along dn liana :)

    ita >> belum bf lg ke ita .. meh layan apam kentang la ya.. :)

    ReplyDelete
  10. Ya Allah ... yg nie meleleh air liur d buatnya .... terus lapar... sememangnya diana nie suka sgt bab2 tomyam nie... sedap3x!

    ReplyDelete