f Secubit Garam: Kurma Ayam Dgn Telur

N3 Terkini

Tuesday, June 14, 2011

Kurma Ayam Dgn Telur

ASSALAMUALAIKUM..

Masak kurma hari ni sbb ada 2 bj telur hasil dr bunga telur masa gi kenduri baru2 ni. Duk biar gitu jer tak ada org nak makan, baik masukkan dalam Kurma Ayam, boleh gah dijadikan lauk. Cam biasa K.Nor suka goreng dulu sekejap telur rebus yg dah dikupas tu supaya bila kita masukkan dlm kuah, ia akan melekat dan menyerap sket ke dalam telur.Kalau tak goreng dulu, biasanya ia licin gitu jer kan. Rasanya lebih suka telur tu digoreng kejap, gitu gak kalau nak buat Sambal Telur atau Kerutup Telur. Terpulang lah pada citarasa masing2 ya..


KURMA AYAM DGN TELUR
resipi : K.Nor@SecubitGaram

1/2 ekor ayam ~ dipotong
2 - 3 bj telur ayam ~ direbus
1 labu bawang besar ~ dihiris nipis
2 ulas bawang putih ~ diketuk dan dicincang
1/2 in halia ~ dihiris halus/pjg
1 paket rempah kurma Adabi ~ bancuh dgn sedikit air panas utk jdkan pes
4 cawan santan (sederhana pekat)
2 bj ubi kentang ~ dipotong
1 bj tomato ~ dipotong 8
1 bj cili merah ~ dibelah 2 tp tak putus
garam dan gula (jika suka)
minyak

Panaskan minyak dan goreng telur hingga bahagian luarnya keperangan.
Angkat dan ketepikan.
Masukkan bawang besar dan goreng hingga bawang kekuningan dan masukkan bawang putih dan halia.
Goreng lg hingga wangi.
Masukkan pes rempah kurma, kacau2 dan biarkan hingga pecah minyak dan masukkan ayam.
Gaul ayam hingga mesra/sebati dgn rempah dan biarkan seketika (boleh dimasukkan sedikit air jika rempah terlalu pekat).
Bila ayam dah bertukar warna, masukkan santan dan ubi kentang (gunakan api sederhana jer)
Masak hingga mendidih dan jangan lupa utk mengacau supaya santan tak naik kepala.
Masukkan telur, tomato, garam dan sedikit gula.
Bila ayam dan ubi kentang dah empuk, masukkan cili merah.
Kacau dan biarkan sekejap, boleh lah dipadamkan api.
Sedia utk dihidangkan.

*kalau kuah agak pekat, boleh lah dimasukkan sedikit air panas dan masak utk seketika lg.


17 comments:

  1. kak norrr....
    nak try kurma kaknor lah. saya udah lama kok tak masak kurma. tak brapa pandai ler.. hehe.. letak telur ek.. oo nk try nk try...beli rempah kurma...rempah kurma..rempah kurma..

    ReplyDelete
  2. Assalam nor, kita pun suka telur rebus digoreng dulu sebelum masak..tapi budak2 ni banyak songeh..tak suka pulak....sedap nampak lauk nor ni..kena dengan samabal belacan memang best ni sebab korma tak pedas..wuih..belum makan lapar lah pulak..

    ReplyDelete
  3. kita tunggu kurma ijahh lak....kikiki

    akak..kurma ni memang lauk yang selalu jadi pilihan kat rumah mas....
    anak2 suka sangat...

    ReplyDelete
  4. Lama dah tak masak kurma telur +ayam cam gini...boleh gak try nanti...

    ReplyDelete
  5. wah kurma telur + ayam...tak penah masak kurma ni..nak ngetest tak lepas2...mesti coba ni..

    ReplyDelete
  6. jap nak cek ada x rempah kurma..ooo ada...ada...nak tryle...hehe *saje bg jeles Izah*..hehe

    ReplyDelete
  7. salam K.nor..tggu Anna masak kurma..nk dtg bertandang kat umah dia lak..hihi

    ReplyDelete
  8. Came for some delicious kurma!!! :D

    ReplyDelete
  9. saya pun suka goreng dulu telur tu..sedap sikit kan...
    lama dah tk mkn kurma ayam..baru tadi terpikir, then nampak k nor tayang...harus di buat dlm masa terdekat nih :)

    ReplyDelete
  10. lama tak masak kurma.. last msk kurma ayam pedas resepi kak sue mersing.. tp terlupa nak ambik gambar masa tu.. makanya takdelah rekod dlm blog.. hehehe... sedap nampak kurma kak nor.. terliur pulak tgk.. kat rumah sy kalau ada telur rebus.. kejap je ilang dr pandangan.. cik abang suka sgt telur rebus.. ada kicap pun dah cukup.. skrg ni anak no. 3 dok ikut jejak ayah dia.. manalah tak tembam.. hahaha.. tp ayah dia tak tembam pun.. mak dia yg terlebih2 tembam.. manamana tu ekk? hehehe...

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum..

    izah >> try ler resipi ni, mudah jer tu.. bahan pun tak banyak songeh :)

    boleh gi amik rempah rumah anna gak tu, dia ada lebih kut :)

    mas >> elok la tu, pakat tunggu yg izah :)

    k.cek >> slmt mengkurma k.cek hehee

    kerull >> slmt mencuba gak kerull.. smoga kena dgn selera :)

    ana >> dah ada rempah ek? gi cpt masak, kang izah dtg amik rempah tu :)

    ReplyDelete
  12. atie >> haha.. elok la tu.. mas tunggu izah buat, atie tunggu ana pulak buat ya.. :)

    love >> come in love, meh ler join makan kurma ayam :)

    zarin >> betul2.. lagi sedap kalau kita goreng dulu kejap telur tu kan.. :)

    ratna >> biasanya ilang gak ratna tak sempat buat lauk tp baru ni kan musim cuti, musim kenduri kawin.. dah tak larat nak makan telur rebus gitu jer kut.. tu yg buat masak2 :)

    psst!! si emak tu tembam sbb dia yg sedut lemak si ayah kut.. hehehehehe

    ReplyDelete
  13. salam kak nor.. menu yang senang nak buat kalau pening nak masak apa.. suka gak tambah telur tu goreng garing2

    ReplyDelete
  14. Salam kunjungan.. blog menarik.. singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  15. Bila ler kita nak masak ni K.Nor..hari hari balik..lauk tghari dah tersedia..hu hu...

    ReplyDelete
  16. salam k.nor...lieza suka kurma..kalau tak der telir pengantin rebus sendiri aci tak..hehehehe..
    psstttt k.nor lieza amik resepi kerabu mangga td...

    ReplyDelete
  17. ita >> give me 5!! heheh.. memang lebih sedap kalau digoreng dulu kan.. hehe

    zuwairi >> mekasih

    naz >> untung la tu naz ada org tulun masakkan... tak la letih balik kerja nak masak lagi kan :)

    lieza >> hahahaha apa telir tu lieza.. telur spesis baru ek.. hehe... tak kisah la telur dr kenduri ke telur rebus sendiri ke.. asal boleh dimakan je :)

    amik ler lieza.. wat cam dapur sendiri dah la ya.. :)

    ReplyDelete