f Secubit Garam: Asam Pedas Batang Keladi

N3 Terkini

Wednesday, December 29, 2010

Asam Pedas Batang Keladi

Hari ni masak batang keladi lagi. Ni kes nak abiskan 2 btg keladi belen yg buat Sayur Pedas Batang Keladi yg semalam sebelum ia menopos hehe. Saja2 mencuba buat stail asam pedas lak. Alhamdulillah sedap gak tp selera anak2 lebih suka yg jenis sayur pedas tu. Tak per, tak cuba tak tau kan. K.Nor tak jadi hal, asal batang keladi, mmg suka. Lg syok kalau dapat ratah gitu jer, pastu hirup kuah yg masam2 pedas tu.. perrghhh syok!


ASAM PEDAS BATANG KELADI
resipi: K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
2 btg @ 300 gm btg keladi
1 kpg asam keping
air secukupnya

Panaskan air bersama asam keping hingga mendidih.
Masukkan batang keladi yg dah disiang dan dipotong.
Celur sekejap hingga batang keladi lembut ( jgn sampai lembik)
Angkat dan toskan.
~~~~~~~~~~

Bahan kuah:
5 bj bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit kunyit hidup
5 tangkai cili kering
1 sudu besar udang kering
2 kpg asam keping
1 sudu besar sos ikan ~ optional
daun kesum
garam dan gula secukupnya


Blend bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, cili kering dan udang kering.
Masukkan bahan blend dan asam keping ke dalam periuk yg dah dimasukkan air.
Masak hingga mendidih dan masukkan sos ikan, garam dan gula secukup rasa.
Masukkan batang keladi dan biarkan merenih seketika.
Padamkan api dan boleh lah dihidangkan panas2.

** boleh gak kalau nak masukkan sedikit belacan dalam bahan yg diblend.

9 comments:

  1. sedapnya lauk ni,pia biasa mkn

    umi pia dah lame tak msk lauk ni

    nti nak gi bodek dia la,hihi

    ReplyDelete
  2. kak nor, ada asam pedas batang keladi...sedappnya, tdi balik dari hospital singgah kt pasar, mencari2 gak batang keladi, dah abiss la..hu..hu...nnti cari kt pasar tani la.....terliur tau tengok batang keladi tu, nak semangkuk boleh kak....

    ReplyDelete
  3. adeh kak nor asam pedas keladi lak..sedap nyer lina mmg suke...apa2 jenis keladi masak air ni sedap sgt....

    ReplyDelete
  4. dayang suke masakan nih...fav. Kalo tukar yg ni dgn nasi n udg tu bole aje ya bukk, aku relaa...huhu

    ReplyDelete
  5. ala kak nor ni, Sally baru suruh mak Sally carikan batang keladi buat masak cm hari tu tup2 batang keladi tak jumpa lagi dah keluar resepi asam pedas pulak..sedey tau!..kecur liur ni..dpt bawak besen tadah ayor liur jer la...hhehh

    ReplyDelete
  6. kebabooooom.....kak nor, ini pun peberet kita...tambah budu or belcan,ikan panggang...dah.....slurrrp...leleh lak air liur birthday mommy ni...hik3.......kantoi3.....

    ReplyDelete
  7. pia >> bodek baik2 ya.. biar dia buat banyak2 boleh la meratah :)

    mas >> dah abis mas.. kena buat sendiri akak buat sket jer ni :)

    lina >> k.nor pun suka gak, syok meratah dan hirup kuah :)

    dayang >> boleh aje.. nasi skit cukup la ya, asal udang kasi lebih2 hehe

    ReplyDelete
  8. leen >> betul2 :)

    sally >> tak per, beli lebih2.. mula2 buat versi sayur pedas pastu esok2 buat versi asam pedas ni pulak ya..

    wooww... dah siap bawak besen! haha

    ReplyDelete