f Secubit Garam: Kerabu Sotong Dgn Suhun 2

N3 Terkini

Wednesday, January 27, 2010

Kerabu Sotong Dgn Suhun 2


Sebelum ni K.Nor pernah letak resipi Kerabu Sotong & Suhun yg mana resipinya milik K.Hanieliza. Kali ni dgn berpandukan resipi tu jugak K.Nor buat sekali lagi tapi dgn sedikit pengubahsuaian tapi masih menggunakan bahan2 yg sama spt K.Nor buat hari tu. Kalau mengikut resipi asal kita perlu tumbuk cili api, cili merah dan bawang putih tapi kali ni K.Nor tak tumbuk cuma hiris halus2 jer (males sebenarnya nak menumbuk tadi..) Apapun rasa kerabu ni tetap sedap dan menyelerakan. K.Liza, mintak izin sekali lg nak paste resipi tu kat sini ya.. tq..


Sori la ya.. tak leh nak pot pet panjang2.. tuan rumah kurang sihat sket. Selsema lagi hari ni. Duk bersin jer, makan pun tak selera. Dalam bulan ni saja rasanya dah 3x kena selsema. Kepala pun dah makin berat.. so jumpa lagi ya esok2.. insyaallah...



KERABU SOTONG & SUHUN by K.Hanieliza

Bahan
500 gm sotong sederhana besar
50 gm suhun [rendam dan celurkan air panas]
3 s/b jus limau nipis
1 s/b sos ikan [boleh gantikan kicap cair + 1 s/k kiub ikan bilis dihancurkan]
1 s/k gula
garam [jika perlu]
2 pokok daun ketumbar [racik kasar]

Bahan Tumbuk ~ semua ni K.Nor hiris jer
3 tangkai cili api
3 tangkai cili merah
2 ulas bawang putih

Bahan Mayang
2 kuntum bunga kantan ~ tak letak, sbb tak ada, K.Nor ganti dgn tomato
1 labu bawang besar
1 batang timun [kecil] ~ tak letak gak, sbb tak ada, K.Nor ganti dgn carrot
3 tangkai cili merah

Cara
1. Sotong dibersihkan. Buangkan kulit dan potong bulat.
2. Masukkan sotong dalam kuali dan masakkan sehingga keluar airnya.
3. Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan gaul rata.
4. Rasakan masam dan masinnya.
5. Hidangkan.

Nota;
Masa masak sotong dalam kuali tu jgn masukkan air nanti sotong tu akan berkuah due to sotong akan keluarkan air semasa masak.

3 comments:

  1. Salam Kak Nor,
    Alahai tak sihat ke... kite kalau bersin tak boleh makan sotong. ada resdung cikit.hehe.... apepun, hopefully Kak Nor cepat sembuh ye :)

    ReplyDelete
  2. sian akak tak sihat. suami sy pun tak sihat gak kat sana. MC hari ni.

    psst....hari ni sy pun nk msk sotong, bukan kerabu la, sotong goreng hitam aje.hehe

    ReplyDelete
  3. ijan >> w'salam.. alhamdulillah dah sihat dah :) mekacih ya..

    ain >> skrg ni mmg musim org tak sihat rasanya ain. kat sini duk main kejap panas terik, kejap hujan..

    ReplyDelete