f Secubit Garam: Kung Pao Chicken

N3 Terkini

Tuesday, August 10, 2010

Kung Pao Chicken

Kung Pao Chicken, resipi asal dr rumah Cik Wan Taipei.. menjangkit ke merata rumah dah ni. K.Nor amik resipi ni kat rumah Suzi. Sebelum ni K.Nor pernah cuba resipi Kung Pao Chicken dr MyR. Rasanya yg Cik Wan ni lebih sedap kut.. hehe.. Mintak izin Chah, nak tempek resipi tu kat sini pulak ya..

KUNG PAO CHICKEN

Perapkan bersama 15minit:
2 sudubesar sos tiram
1 sudukecil tepong jagung
sekeping dada ayam (saiz kecil) dipotong kecil
Cara:- goreng hingga ayam masak tapi tak perlu garengkan, ketepikan.

Bahan Sos disatukan:
1/4 cawan air pati ayam
1 sudubesar kicap manis
2 sudubesar sos cili bawang putih
1 sudubesar gula - hana gune madu
1 sudukecil garam
1/2 sudukecil tepong jagung.

Bahan Tumis:
1 sudubesar minyak bijan + 1 sudubesar minyak biasa
8 biji cili kering@ 3sudubesar dry chili flakes
2 biji bawang putih*
Halia muda sebesar ibu jari* dihiris
1/3 cawan kacang gajus yang telah dipanggang.


Cara-cara:
Tinggalkan 1 sudubesar minyak ayam tadi dan campur minyak bijan,panaskan dan tumis bawang putih dan halia hingga layu.
Kemudian masukkan cili kering, tumis hingga cilli sedikit gareng.
Masukkan bahan sos dan masak hingga sedikit pekat dan naik bau.
Masukkan isi ayam tadi dan gaul rata selama 5 minit kemudian masukkan gajus dan kacau untuk sebatikan.
Sedia untuk dihidang.


## K.Nor tambah capsicum hijau dan merah yg dipotong dadu

9 comments:

  1. mmmmm,sedapnyer...terliur la pulak kan...bagus utk buat menu bukak puasa

    ReplyDelete
  2. hidangan yg berwarna warni...cunn

    ReplyDelete
  3. Dah nak ramadhan dah esok..sue masih jg belum cuba resepi ni..hehehhee

    ReplyDelete
  4. salam kak nor..selamat berpuasa buat kak nor sekeluarga...

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Nor,
    Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak dan selamat berpuasa buat Kak Nor sekeluarga :)
    mintak kungpao ciken buat sahur. hehe
    Ijan

    ReplyDelete
  6. boleh buat resepi ni...simple...mmg suka tapi tak pernah buat

    ReplyDelete
  7. Wacaaa...Selamat berpuasa kak...

    ReplyDelete
  8. lil sharky >> yep.. mmg best buat menu dibulan ramadhan.. try la

    izah >> kaler maler cun sket kan :)

    sue >> try la sue, mudah dan sedap tu

    mas >> salam mas, slmt berpuasa gak buat mas dan famili ya

    ijan >> slmt berpuasa buat ijan dan suami ya.. dah abes la ijan, kena buat sendiri la nampak gayanya tu :)

    suzie >> try la suzie, mudah jer tu.. insyaallah sedap

    ggebang >> uik masuk2 wacaaa terus ya.. salam dik gerau.. hihi slmt berpuasa gak.. kurangkan makan nanti boleh beli baju baru, tak ketat kat lengan dah nanti tu :)

    ReplyDelete
  9. dh buat....suka la..senang n sedap...tq ngn ilmu yg dikongsi...

    ReplyDelete