f Secubit Garam: Cucur Udang

N3 Terkini

Sunday, August 29, 2010

Cucur Udang


Ermmmmmmmm........ puas pikir.. tp tak tau nak kata apa utk n3 Cucur Udang nih. Sesekali rasa blurr gak otak nak mengarang ayat. Tak yah cakap banyak2 la deh.. layan mata dah la dgn cucur udang ni.. Ni salah satu menu wajib buat di bulan puasa. Jom layan...


CUCUR UDANG
resipi : K.Nor@SecubitGaram

2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 bj telur
1 sudu teh yis (mjauripan)
1 bj bawang besar ~ didadukan
daun saderi/daun bawang/kucai
taugeh
sedikit kunyit ~ nak kasi cucur kaler kuning
1 sudu teh garam
minyak utk menggoreng
# udang ~ mengikut bilangan berapa bj cucur yg dihasilkan



Campurkan kesemua bahan kecuali minyak. Perap sehingga adunan naik sket (dlm 1/2 jam).
Panaskan minyak dlm kuali. Minyak kena lebih ya..
Letak senduk bulat dlm minyak hingga minyak dan senduk panas.
Ceduk sedikit adunan cucur kedalam senduk dan letak seekor udang sambil tekan2 sket.
Masukkan dlm minyak panas dan goreng la hingga bahagian bawah cucur tu dah tak melekat kat senduk.
Goyang2kan sedikit senduk atau kuis jer dgn sudu atau lidi/chopstick supaya ia lekang dr senduk.
Goreng cucur hingga masak dan angkat serta toskan.
Bolehlah dipotong 4 sebelum dihidangkan.

6 comments:

  1. salam kak Nor...
    sedapnya tuh cucur udang.. best laaa
    kalau di Ina namanya bakwak udang.
    sedap..sedap..sedap...

    ReplyDelete
  2. slm kak, lin td pun msk cucur udg...tp guna resepi CMG.

    ReplyDelete
  3. salam kak,

    same le kite buat cucur udang gak hr ni (^_^)

    ReplyDelete
  4. dee >> w'salam dee.. ooo bakwak udang ya.. tq2 info tu :)

    lin >> ooo goreng cucur udang gak ya.. syok kan buat berbuka

    yati >> w'salam yati.. wahhh ramai mencucur arini ya..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikumwbh kak nor....

    MM sedap nampak cucur udang tu....air lada tu kalu bubuh kacang sket mesti best gak kan? Mcm sos pasembur la fulakkkkk!!!!

    ReplyDelete
  6. ayu >> w'salam ayu.. boleh aje letak kacang tp k.nor suka letak bijan..

    ReplyDelete