f Secubit Garam: Ayam & Sup

N3 Terkini

Tuesday, March 15, 2011

Ayam & Sup

Menu ringkas jer arini ya. Ayam Kicap Lada Hitam, menu yg dah pernah buat dulu digandingkan dengan Sup Bebola Ayam Dgn Suhun. Ayam Kicap Lada Hitam ni resipi Hana yg bakal pulang ke Msia 3 hari lagi. Semoga Ina dan famili selamat sampai ke tanahair dgn selamatnya dan semoga dipermudahkan segala urusan yg bakal dihadapi.. amiin..

Resipi ni K.Nor tambah sket cili mesin utk upkan keenakkannya... Lagi pedas lagi syok kan.. Pastu tambah sedikit minyak bijan dlm bahan perapan ayam dan last sekali tabur bijan masa menghidang.. Lagi mabeles rasa ayam ni..


AYAM KICAP LADA HITAM
resipi : Hanamemories.blogspot.com
sumber : K.Nor@Secubitgaram

Bahan-bahan
400g ayam - potong kecil2
2 inci halia muda - hiris halus
3 ulas bawang putih - parut
2 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
2sk maggi seasoning
1@1/2 sk lada hitam
1/2 sudu kecil minyak bijan ~ yg ni k.nor tambah
cili padi ketuk *jika ingin pedas ~ k.nor gantikan dgn 1 1/2 sudu besar cili mesin
1 batang serai - titik *optional
1/4 cawan air
garam jika perlu
bijan yg disangai ~ utk taburan (yg ni pun k.nor tambah)

Cara-cara
Gaul semua bahan dalam mangkuk kecuali air.
Perap sebentar 10-20min.
Panaskan kuali non stick dengan sedikit minyak. Masukkan ayam tadi dan juga sedikit air.
Tutup dan biarkan masak hingga air kering dan terbit minyak dan sticky seperti ayam bakar.Sesekali balik2kan.
Sebelum matikan api, pastikan ayam masak, jika blom tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kering.
Angkat dan hidangkan.

Sup Bebola Ayam Dgn Suhun


10 comments:

  1. Assalammualaikum kak
    Amin :)

    simple tapi sedap


    minggu lps minggu sup aym kat rumah,cik abg demam.

    ReplyDelete
  2. wah! ari ni byk btl rumah tayang ayam...ayam umh dyg lg lom dpt tayang..tgh menari2 dlm taman...haha

    kak, nak tumpang makan jap leh??..nanti akak dtg umh dyg lak k. dyg nk hidang ayam gak nanti...hehe

    ReplyDelete
  3. pia >> w'salam pia..

    betul2 mmg simple dan mmg sedap :)

    kesiannyer, dah sembuh belum tu?

    dayang >> ayam.. bermacam ayam... hehehe.. hari ayam sedunia blog kut :)

    orait.. dah tayang nanti k.nor terbang ke sana.. ke sana.. :)

    ReplyDelete
  4. kak nor..saya tengok lauk pauk kak nor kan semua cantik je terhidang dalam mangkuk.macam semuanya cun cun nak bergambor.kalau saya buat sup, memang tak sesuai nak masuk kamere.mcm bersepah je dlm mangkuk.hehehe..kak nor nyer sup lawo ayu je.eh ulang ayat ke?hehe..ayam kicap tu sedap.kalau ada kuah sikit baru cik abang suke...

    ReplyDelete
  5. Assalam kaknor,Wah semua umah tayang ayam rini,ayam akak nmpak yummy jer..Aah mmg betoi la akak tayng menu pa pong semua nmpak sedap n mengujakan..

    ReplyDelete
  6. salam kak nor...
    t'hari tadi pun saya tapau sup yg ada su'un tu jugak.. tp sup petola + su'un + carrot.. hehe.. ayam skrg mahal.. kat kedai byk yg tak masak ayam.. so.. mkn ikan jelah ari ni.. kat t'ganu berapa sekilo ayam kak nor? kat sini RM7.20 kalau tak silap..

    ReplyDelete
  7. kak Nor....ayam n sup...completes semue......yum3!!!

    ReplyDelete
  8. waa siap ader bijan u!! hehe
    simple tp sangat menyelerakan kak..:)

    ReplyDelete
  9. izah >> aikk sup pun ayu gak ke? ada dua tiga org ayu yg tersedak kang! hihi

    zaliedana >> biasa2 jer ni .. tak la lawo mana pun.. :)

    ratna >> entah la.. tak ingat nak tanya.. ikan arini kurang elok gak..terpaksa rembat ayam.. lg pun anak2 suka ayam dari ikan.. payah gak kalau nak masak lauk ikan sokmo.. akak tak kisah ikan hari2 pun tak per :)

    ReplyDelete
  10. ayu >> mana tupak sutun? dok bowok sekali ke? ish.. ish.. ish... :)

    lily >> try la lily, mudah jer nak buat tu.. humban semua dlm koli :)

    ReplyDelete