f Secubit Garam: Singgang Tulang

N3 Terkini

Wednesday, March 23, 2011

Singgang Tulang

ASSALAMUALAIKUM.....

Speechless Wednesday ...


SINGGANG TULANG
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Cara:
700gm tulang lembu
air secukupnya
1 labu bawang besar ~ dihiris
3 ulas bawang putih ~ dihiris
1in lengkuas ~ diketuk
1/2in kunyit hidup ~ dihiris
3 keping asam keping
1 sudu besar ketumbar ~ ditumbuk
1 sudu besar lada hitam ~ ditumbuk
garam
sedikit gula
1 sudu besar budu ~ optional
5 biji cili padi


Cara:
Bersihkan tulang lembu dan toskan.
Masukkan kedalam periuk dan masukkan air.
Air hendaklah melebihi paras tulang.
Masak hingga daging hampir empuk (gunakan api sederhana supaya isi daging tidak liat/keras)
Masukkan bawang besar, bawang putih, lengkuas, kunyit hidup, asam keping, ketumbar dan lada hitam.
Renihkan hingga daging empuk.(boleh ditambah air sekiranya kuah tidak mencukupi)
Masukkan garam, gula dan budu (jika suka) serta cili padi.
Masak lg utk seketika.
Sedia utk dihidangkan.


16 comments:

  1. slurppppp,umi pia selalu msk lauk ni bln puase :)

    versi pedas pon umi buat

    ReplyDelete
  2. uikk....
    spechless gak ler...
    ok ke kak nor?

    ReplyDelete
  3. *soundless (sambil bawak balik semangkuk singgang tulang)

    ReplyDelete
  4. aduhhhhh...terliur weiiii...nak kenyek2 cili api tu kat nasi...sedapnya

    ReplyDelete
  5. sedapnyaaa...
    tengok pun dah kecur nih..
    sama gak macam peri pia, mak saya slalu masak ni bulan puasa n masa lepas raya haji hahaha...

    ReplyDelete
  6. salam kak nor..aduh...sedapnya kak nor...bila lah dapat nak merasanya ni...

    ReplyDelete
  7. waaa k.nor nak semangkuk...dah lama tak pekena singgang tulang ni...

    ReplyDelete
  8. tak penah try lagi kak. esok2 kakchik try ye.

    ReplyDelete
  9. Assalam nor,
    wah kalau hubby kita dapat ni mesti suka..suka sup daging/tulang gini..

    ReplyDelete
  10. sedapnyaaaa,pestaim makang mase nak masuk ITM ,dah lama tak makang miss u la kak

    ReplyDelete
  11. kak nor..mas pun dah lama tak buat singgang...
    sedappnya singgang tulang..
    nak semangkuk...he..he..

    ReplyDelete
  12. pia >> salam pia.. lauk gini mmg sedap pekena masa bulan puasa, laju jer menghirup kuah tu :)

    izah >> ok? not so ok :(

    sue >> haipp!! :)

    noormasri >> tu yg letak cili api, utk kenyek la tu :)

    ReplyDelete
  13. zarin >> haaa.. mmg time raya aji mesti buat kan.. tulang lembu banyak :)

    suri >> nanti beli tulang lembu, pastu buat.. insyaallah dpt rasa.. bukan rasa jer, makan dan hirup kuah tu sekali ya.. :)

    kerull >> sama la dgn k.nor. lama gak tak buat singgang tulang. sengaja asingkan tulang yg dibeli utk buat singgang.. mmg suka dgn singgang tulang, time hirup kuah panas2 tu.. best :)

    k.cik@ella >> slmt mencuba, semoga kena dgn selera :)

    ayu >> salam ayu... kalau sup tu mmg selalu buat kan, tp singgang gini mmg jarang2 sgt buat.. tp syok :)

    ReplyDelete
  14. mimi >> miss u too :)

    kenangan mengusik jiwa ek.. :)

    mas >> kalau mangkuk aje aci tak? :)

    ReplyDelete
  15. ratna >> hihihii.. pior ganu abis!! :D

    ReplyDelete