f Secubit Garam: Apam Keledek Purple

N3 Terkini

Friday, March 18, 2011

Apam Keledek Purple

ASSALAMUALAIKUM..

Alhamdulillah.. dah Jumaat lagi.. Dah breakfast? Belum? Meh breakfast sama2 K.Nor dgn Apam Keledek Purple ni. Kalau kat Ganu, org tak panggil ubi keledek tau tapi ada nama glamer utk ubi keledek ni... Ubi Steller.. Tak kira la isi kaler putih ke, kuning ke, purple ke.. tetap dipanggil Ubi Steller.. Kang glamer nama tu... hehe..


Resipi Apam Keledek ni hasil dr olahan dr resipi Apam Kentang yg dah pernah K.Nor buat dulu. Cuma tukar jer sukatan kentang kepada keledek. Mudah jer kan. Disebabkan K.Nor guna keledek purple jadi hasilnya Apam Keledek K.Nor kaler purple la.. Itu kaler natural beauty tau.. hehe.. Jom layan Apam Keledek Purple :)


APAM KELEDEK (olahan dr Apam Kentang)
Sumber : SecubitGaramNor67

Bahan-bahan:
* 1/2 cwn gula pasir ~ k.nor kurangkan sket dr sukatan asal
* 200 ml air
* 1 helai daun pandan
* 2 cwn tepung beras
* 1 cwn keledek
* 3/4 cwn tpng gandum
* sedikit garam
* 1 sk yeast
* 1 sk b.powder
* 250 ml susu cair ~ resipi asal guna santan

Cara-cara:
1. Keledek rebus di blend bersama dngn santan (biarkan sebentar)
2. Masak gula bersama air dan daun pandan.
3. Dlm mangkuk lain, satukan tepung beras, tepung gandum,yeast, b/powder dan garam.
4. Satukan semuanya dlm blender dan kisar sebati (K.Nor guna handwisk jer)
5. Perap selama 1 jam.Sapu minyak pada bekas kecil2.
6. Kukus dalam bekas kecil2 selama 15 minit.
7. Kalau guna loyang besar, kukus selama 40 minit.
8. Apam ini boleh di makan bersama dngn kelapa parut.


* cara K.Nor:
  • lepas adunan diperap 1 jam, masukkan ke dalam bekas kecil yg dah disapu minyak.
  • isikan 3/4 penuh bekas aje.
  • biarkan lg lebih kurang 10 minit (adunan akan naik sedikit lagi)
  • baru lah dikukus hingga masak
  • 17 comments:

    1. Asalamualaikum kak

      memang glemer name dio,cedapnya

      ReplyDelete
    2. itu lah yg menarik tntang keledek ni kan kak...:)

      ReplyDelete
    3. kak nor...nak ambik wat minum petng ada tak?
      steelller tu ala2 omputih je le kak..stelor bahse sedap dengar tuh....hhahaa...

      ReplyDelete
    4. Assalamualaikum...
      Adakah demam keledek aka steller akan melanda? Tungguuuuu.

      ReplyDelete
    5. singgah bf umah kak nor la jap....suka ler colour apam purple ni kak..:)

      ReplyDelete
    6. assalamualaikum k'nor.. cun laa warna dia.. jd lucu lak bila eja ubi steller tuh.

      ReplyDelete
    7. sedapnya kaknor apam tu.. kalau apam2 ni mmg suka betul! xde plak ubi kat umah.. kalo ada rasa nak test jugak ni...nk gi cari kat kedai malas betul... hmm..

      kak nor.. rasanya.. panggil ubi steller lagi best kak.. sebab bunyinya tu ala2 speking london gitu... hehehe...

      ReplyDelete
    8. sungguh teruja tgk apam kak nor tu..cantik sungguh warna dan kejadiannye..

      ReplyDelete
    9. KNor
      Purple rain nampak hehhe.. i wonder cam mana rasa apam ni.. nanti lah one fine day i will gv it a try.. hv a good weekend KNor!

      ReplyDelete
    10. Salam Kak Nor,

      Lame rasanya dok dengor perkataan ubi steller ni...(Tu tanda dah kena balik jenguk-jenguk kglah tuuuuu)

      ReplyDelete
    11. cantiknya apam keledek kak nor ni..
      cantik warnanya...

      ReplyDelete
    12. pia >> w'salam pia.. hehe cam nama omputis kan.. stella :) hihi

      del >> betul3.. :)

      ana >> stelor tu bahasa belah klate kan :)

      sam >> kalau dah demam jgn lupa makan ubat ya.. hehe

      ReplyDelete
    13. nieza >> natural beauty tu nieza :)

      tun >> w'salam tun, takkan org kemaman dah lupa nak glamer ubi steller tu :)

      ratna >> betul2.. ala2 omputih kan hehe

      hani >> jom hani, godek apam kaler pepel :)

      ReplyDelete
    14. rima >> wahhhh purple rain.. purple rain... ermm lama tak dengar lagu tu rasanya hehe..

      apam ni tak rasa sgt keledek tu.. lembut dan pastinya sedap.. kalau pernah buat apam kentang, lebih kurang gak la rasa dgn apam keledek ni :)

      nak try ya.. alhamdulillah.. semoga kena dgn selera rima ya.. tq dear :)

      nenie >> haaa tu mesti sbb lama dok balik kuala ibai :) (betul kan nenie duk kuala ibai kan)

      mas >> maceh mas.. jom cari keledek pepel lak ya.. :)

      ReplyDelete
    15. menarik resepi nie...nak kena cuba nie..buat untuk minum ptg.mesti best...

      ReplyDelete
    16. As salam kaknor...cantik sgt apam keledek ni!sy sgt tepesonaaaa..akan dicuba insya Allah..hmm..taktau lak kewujudan keledek purple nih..hehe

      ReplyDelete
    17. maknanya ubi keledek too mesin gan susu cair laa ya..ubi keledek kena rebus dulu ya..heee :)

      ReplyDelete