f Secubit Garam: Ikan Cencaru Sumbat Goreng

N3 Terkini

Tuesday, April 19, 2011

Ikan Cencaru Sumbat Goreng

ASSALAMUALAIKUM...

Jom cuba resipi Ikan Cencaru Sumbat Goreng yg wangi dgn bau daun kunyit ni. Insyaallah, sedap dan menyelerakan dimakan nasi putih panas2..


IKAN CENCARU SUMBAT GORENG
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
3 ekor ikan cencaru
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1/2 in kunyit hidup
1 biji cili merah
3 - 5 biji cili api
sedikit belacan
3 sudu besar air asam jawa pekat
1 helai daun kunyit ~ dihiris halus
garam
gula
minyak

Cara:
Belah belakang ikan cencaru, bersihkan dan toskan.
Tumbuk bawang besar, bawang putih, kunyit hidup, cili merah, cili api dan belacan hingga lumat.
Masukkan air asam jawa, daun kunyit, gula dan garam dan gaul.
Masukkan kedalam ikan cencaru dan perap 1/2 jam.
Panaskan minyak dalam kuali dan goreng hingga masak.




20 comments:

  1. sangat suka ikan cencaru sumbat... tp ikan ni seteru arwah ayah sy ni.. kalau ma masak cencaru mesti arwah cuit sikit jer.. anak2lah yg untung.. hehehe..

    ReplyDelete
  2. ikan..apa2 jenis laa mmg favourite...x bosan makan ikan :)

    ReplyDelete
  3. kak nor, mas pun masak ikan cencaru juga..buat sambal jerk..he..he..
    anak2 suka ikan ni..tak banyak tulang...

    ReplyDelete
  4. Confirm dan dijamin sedap...
    Betambah2 nasi kalau makan lauk cam gini....

    ReplyDelete
  5. k.nor..bak sekor nk ratah bolehhh? x masak nasi la hari niiii...nak g mkn kat rumah k.nor la jap lg..:)

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum..

    ratna >> cik abg k.nor dulu sikit pun tak suka ikan cencaru ni.. biasa la kalau duk asrama bertahun2 kan.. ikan ni la yg jd lauk.cara basuh tak bersih, ikan jd hanyir dan tak sedap. tp sejak dpt bini yg suka makan ikan ni, pastu kita cuci ikan betul2 masak sedap2.. dia langsung tak tolak dah skrg.. lebih dia ada la...

    mdn >> ikan yu suka? hehe.. k.nor tak suka :)

    mas >> tulang tak banyak tp keras.. kena hati2 gak mas :)

    k.cek >> insyaallah.. :)

    pia >> ermmm.. dah kenal rumah akak kan.. erkkk jap.. jap.. nak kunci gril dulu.. tutup pintu rumah rapat2.. hihhii

    ReplyDelete
  7. mkn jer k.nor ikan yu tu..sup sirip/Shark's Fin Soup best ;p~~~
    tp ikan buntal x mkn ar hahahaha

    ReplyDelete
  8. mdn >> ooo makan ek.. k.nor tak suka ikan yu. ikan buntal lg la tak pernah makan.. tp kan,k.nor mmg lebih suka ikan dr ayam.. makan ikan mmg tak pernah jemu. kalau ada ikan dgn ayam, ayam boleh tolak tepi jer.. ikan dulu yg sedap :)

    ReplyDelete
  9. as-salam kak nor
    aduiii...sedapnye..ikan tu mcm memanggil2..sungguh menyelerakan..

    ReplyDelete
  10. alahai...yg ni pun sodap nih....semuanya sedap2 belaka...;D bila tgk apa yg kak nor masak semua rasa nak buat jugak.....hehehe

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum K.Nor,
    sedap dan harum ikan sumbat goreng ni...Yatie mmng suka kalau resepi yg ada daun2 ni..harum je...leh cuba ni..

    ReplyDelete
  12. Nor, dah lama x belah ikan jaket nih..hehee..padahal suka sangat makan...Bila tgk balik posting Ummi yg lama tuh..mmg lama betui dah x buat..hahahaa..mintak yg Nor je la sekor..boleh?

    ReplyDelete
  13. oh sama laa k.nor..suka sesgt!! mmg x tolak punya..n tak pernas jemu..bagus apa ikan tadak cocok2..x mcm ayam kan..hihih :))

    ReplyDelete
  14. Salam Nor
    lama tak mkn ikan cencaru nih..sedap dibakar atau disumbat.. pastu cicah ngan sambal asam...perghhhh!!! ngences!! Jelly ada lagi tak Nor??

    ReplyDelete
  15. ikan cencaru ni memang fav saya dan suami ni...kalau beli jer suka ratah gitu jer...haha mkn nasi sikit lauk byk..hehe

    ReplyDelete
  16. nnt nak try uat...tp kat rumah..ma wani biase tumbuk bawang putih,halia,lada hitam n garam kasar...lumur2..sapu kat ikan..perap..pastu goreng..perghhhhhh...makan ngan nasi panas2..mmg mabeles..mcm makanan org pantang... :)

    ReplyDelete
  17. ady >> salam ady, yep k.nor mmg suka nak2 kalau ikan yg buat gini, ratah aje pun sedap :)

    lia >> hehe. tirguda ek.. jom buat :)

    yatie >> salam yatie, sama la.. mmg sj letak tu kasi wangi.. lain sket dr resipi org lain kan :)

    ummi >> ehh sama la kita.. nor pun laaaaaaaaaama sgt tak beli ikan jaket besi ni.. :)

    ReplyDelete
  18. pia >> ermm pia pun satu kapal gak ya.. :)

    MDN >> betul3.. :)

    mamahawa >> oowhh ramainya penggemar ikan jaket besi hehe..

    sori la ma, jelly dah abis.. :)

    nieza >> sama la nieza dgn k.nor.. mmg suka ratah2

    wani >> haa.. mmg cam menu org pantang tu.. halia, lada hitam.. :)

    ReplyDelete
  19. Sedap dan simple. Tak pening bahan-bahannye. Mmg segera je. Hehe. :)

    ReplyDelete