f Secubit Garam: Ce Teka Air Apa ^___^ ~ updated

N3 Terkini

Monday, July 4, 2011

Ce Teka Air Apa ^___^ ~ updated

ASSALAMUALAIKUM...


Cuba teka air atau apakah ini.. Rasanya mesti ramai yg dpt agak kan.. Jawapan akan diberikan kemudian ya... tuan rumah nak gi recharge energy dulu hehehe....

Updated:
Aduhai... meriah betul dgn jawapan.. Baru tinggal beberapa jam berderet komen dgn pelbagai jawapan.. Cukup buat K.Nor gelak duk sorang2 kat rumah ni tau.. Paling hebat ViVi, ada ke bg air cajun.. adehhhh.. mentang2 la kat sini aura cajun kuat ya.. Mek Sue dgn Izah pun bukan main lagi berebut2 nak bg jawapan ya... dah abis air herba ke? Tak ada dah ke air herba lain.. air daun kaduk ke.. air kayu manis ke... hihihi...


Ok lah.. Dalam ramai2 tu sorang jer jawab dgn tepat manakala sorang lg dah bg jawapan tapi takut2 pulak.. kan Linda.. siap tarik balik, bagi jawapan lain.. Pemenang teka teki air arini adalah fififiedafirdausi dengan jawapannya Air Nenas. Yep Air Nenas ya teman2.. Homemade punya.. Air kegemaran seisi keluarga (kecuali Luqman yg mmg payah sket sorang tu) terutamanya Along. Kalau dulu2 mmg selalu buat air ni..

Opsss.... Dah 4.15ptg.. nak keluar kejap gi amik anak2 kat sekolah.. nanti K.Nor masukkan resipi ya.. Kena pangku jawatan menteri pengangkutan 3 hari ni coz Cik Abg sdg menganjurkan bengkel ... Jemput minum kepada Fififiedafirdausi .. Tahniah ya.. Terima kasih pd semua yg mengambil bahagian dlm teka teki hari ni terutamanya pd Fififiedafirdausi dan jangan serik utk join lagi di masa akan datang.. hehehe

Close up sket.. nampak tak ketulan nenas tu.. hehehehe


AIR NENAS KOKTAIL
resipi : K.Nor@SecubitGaram

1 biji nenas ~ lebih kurang 1.2 kg
5 cawan gula
2.5 liter air
3 helai daun pandan
sedikit pewarna kuning

Cara:
Campurkan kesemua bahan kecuali pewarna dan masaklah hingga mendidih.
Masukkan pewarna dan masak lg hingga sedikit pekat dan nenas menjadi lembut.
Biarkan sejuk.
Bila nak minum, masukkan sebahagian air gula nenas dan juga nenas ke dalam jug.
Masukkan air masak dan ketulan ais.
Rasalah kemanisan air ni mengikut selera masing2.
Sedia utk dinikmati ...

**********

Yg dah mencuba .. TQ :)


44 comments:

  1. Kompom bukan ice lemon tea...err,air teh serai kot kak..sila katekan betul walaupun ia salah.haha

    ReplyDelete
  2. erk..air limau kasturi asam boi..huhuhuhuh ;P

    ReplyDelete
  3. 2 jawapan ya...1.air asam boi 2. air jus limau kasturi..

    ReplyDelete
  4. nampak mcm teh o ais.. tp xkan jawapan dia senang camtu kan.. hmmm.. so tun teka
    teh o laici ais
    hehe

    ReplyDelete
  5. As'salam Nur

    ct cuba2 jer ehh, teh ais campur madu hihi

    ReplyDelete
  6. teh o ais..........

    klu betul...kasi mas segelass....kikiki

    ReplyDelete
  7. jus madu / gula melaka campur limau kasturi...haha

    ReplyDelete
  8. ala... malas nak main teka2 ni. nnt kita suh usop wilcha je la teka utk kita eh, aci x? hihi

    ReplyDelete
  9. err..nak teka lagi nak teka lagi!takde syarat suh teka skali je kan kan

    air MAS COTEk..yeyy!!

    ReplyDelete
  10. Air apa eks....kita minuuuuuummm dulu...yeaaahh, tuan rumah xda, kita tibai dulu....pastu baru kita bg jawapan...hehehhehe

    ReplyDelete
  11. Ke air rebusan kacip fatimah kak?gitu ke rupa dier ek?hahaha..

    ReplyDelete
  12. Ke air manjakani?ahahak..dasyat tul skali teka air

    ReplyDelete
  13. OOooo..ni air madu nii..baru perasan(yo yo je, konfiden)

    ReplyDelete
  14. hasue ko tepi sikit, aku nak meneka pulak ni.. air manjakani lak.. ko nih.. tau laaaa.. kikiki..

    air tea o ais halia kot kak nor

    ReplyDelete
  15. aaa ais lemon tea berhalia dan bermadu...

    ReplyDelete
  16. tambah lagi.. nak lawan hasue.. muekekekee..

    air lemon tea berlaici...

    air laici kang berlemon

    ReplyDelete
  17. huhu nmpak cam teh o ais..tp ada ketulan2 kecil wrna kuning apa tu ekk?? kang teka air nenas salah...air teh o laici..salah gak... hooho...air pa ni kak?? ice lemon tea with nenas ke?? ahaksss...

    ReplyDelete
  18. air teh madu halia berlemon..kerr??looor haus lah pulok tenung lama2..!!!!

    ReplyDelete
  19. cer saya pulak neka..sedut air sikit jap...hem hem.. =0) (senyum angkat kening belha kiri)..
    air perisa cajun ! larikkkk!!!

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum...

    muahahhahahahahhhahaha... aduhhh.. sakit perut wehhh baca jawapan semua ni... 24 komen dgn pelbagai jawapan!!! paling tak tahan vivi!!! mana mau larik!!! hahahhahahah.. aduhhhhh air cajun la pulak!!! sorang jer pemenang dlm ramai2 tu.. ada yg dah teka betul tp takut nak jawab.. jap nak gi update jawapan ya.. hihihihihi sakit perut wehhhh hahahhahha

    ReplyDelete
  21. Salam kak! baru balik soping :D apa kataaaa akak bg kita segelas tu rasa sambil tutup idung dgn mata wakakakaka... otak kita tgh penat ni kak tak leh berfikir dgn waras takut terkeluar jawapan lain hihihi.... NAK JAWAPAN TERUS!!!! huh!

    ReplyDelete
  22. lariikk!!! (saya menyorok kat dapur kak mas..tgh menyelongkar bun kat dapur kak mas) ;0).

    ReplyDelete
  23. ehh..ehh..tu air ke kak nor??mati2 tadi ingatkan cekodok...err,nak meneka segan lak kalo tersilap....:)

    ReplyDelete
  24. ika >> akak dah bg jawapan nun kan.. nak teka buat apa lagi.. lambat ler.. hehe

    vivi >> hehehhehhehe.. elok la tu lari kat dapur mas, boleh amik cajun dia dan buat air ya... hehe

    ryo >> tang mana pulak la air jd cekodok ni ryo! hehhehe

    ReplyDelete
  25. lorrr ketinggalan bullet train.. kaknor dah bagi jawapan dah.. apapong kita dtg ni nak rasa gak air nenas tu..

    ReplyDelete
  26. huh si izahdaut tu taknak ketinggalan 'laici' kat belakang tuh..mementang laaa ada bertenggek cam laici kann..ko tetap salah izah,izah..haha..aku je jawab dekat2..tah mana yg dekat aku pun x tau

    Ada ke patut air nenas??cam tak sinonim je ngan kak nor yg suke minum air herba.(suka2 je kate x sinonim)ahahak..

    Nak protes laa gini..nak wat air nenas sendiri.jap nak gi tebas pokok nenas belakang umah.

    ReplyDelete
  27. org x sempat teka boleh rasa tak..nak segelas buat buka posa nanti...;)))

    ReplyDelete
  28. adoyai kelakorlah kawan2 semua....meriahlah singgah blog akak ni...akak terliurlah tngk air nenas ni.....arini yatie wat bubur sup lagi utk berbuka puasa, pastu siap puding sagu dngn pati santan lagi....tq kak resepi yg best..mailah berbuka sama2..nanti yatie n3...

    ReplyDelete
  29. warna mcm air habbatus sauda rupa2nya air nenas eh kak,bt buka puasa..nikmatkan :))

    ReplyDelete
  30. yani >> lain kali amik tiket awal sket ya.. hehe

    boleh aje.. silakann :)

    sue >> akak mmg kurang air berais ni.. nenas pun akak kurang gak.. cuma kalau nak minum tu amik air tu campur dgn seketul dua jer ais tak nak kasi sejuk sgt pastu nenas tu bg aisyah la..

    haha.. yer la.. org jd pekebun berjaya kan.. banyak tuai hasil nenas mek :)

    sofe >> utk org puasa tk teka pun tak per.. meh jemput2 kita buka pose sama2 :)

    ReplyDelete
  31. yatie >> tu la yatie.. gelak sakan akak sorang2 ni .. mcm2 pesen jawapan.. mmg meriah sungguh.. nak2 mak dara kepoh dua org tu yg tak nak ngalah langsung antara satu sama lain.. hehe

    yatie puasa gak ya.. jom pakat buka dgn air nenas nak.. wahh sedap tu buat bubur sup... ada puding sagu tu lagi.. wallaaaaaaaaa.. bestnyer..mekasih sudi cuba ya.. nanti bila yatie dah post k.nor terbang ke sana ya.. :)

    del >> yep, mmg utk buka puasa la arini.. nak join del? jom :)

    ReplyDelete
  32. leka laaa dok memudingkan puding tauhu laici nor tuuu sampai tak tau ada tekak teki teka tekut kat dapo nor....dah siap buat puding tu baru ilah masuk dapo nor.. hampehhh teka teki dah tutupppp dan ada pemenang dah... kalu ilah teka tadi mesti tepat..ahaksss perasaaannn..layan puding nor tu sedap oooo anak2 sukaaaa...

    ReplyDelete
  33. muahahaha..aku gelak kat ijah ngan hasue...
    berlumba2 teka...
    orang yang teka sekali gak yg betul...

    fifi....kongsi ngan mas yerk air nenas tu...kikikiki

    ReplyDelete
  34. wahhh..sedapnyer..terasa sejuk jer tekak..

    ReplyDelete
  35. kak nor.. sebab teka teki kak nor ni brapa kali saya masuk secubit garam. jgn cubit saya naa.. gi cubit mas tu..apa gelak2 tu.. dah habis kelas teka teki baru masuk. sah gi ngulor kat tepi tiang pondok bus tadi sesambil ngurat..

    kak nor.. hasue tebas nenas hutan ke? nenas utan gatal wehh.. eh musim nenas ke kak nor skrg. tengok kat supermarket pun bnyak jual nenas.

    ReplyDelete
  36. waaa.. bangge222..kikikiki..tq kak nor..saya dah pencen minum air nenas ni.. sebab gastrik... kat dekat kedai makan jalan pejabat ada sebuah kedai masakan panas yg jual air ni..slurpp mmg sedap tapi itu dulu2 la.. sekarang dah taklehh..

    ReplyDelete
  37. ooo air nenas ke?..hehe tak sempat nk join teka teki air ni...biasala org Finland ni lambat sokmo... datang minum jer lah yer..hehe

    ReplyDelete
  38. wah kak nor suka main teka2 tau.. hihihi sedapnya air nenas ni nampaknya.. leh la buat nanti tentu rasa masam2 maniskan

    ReplyDelete