f Secubit Garam: Pau Gebu

N3 Terkini

Sunday, May 1, 2011

Pau Gebu

ASSALAMUALAIKUM..

Agak kecewa dgn bentuk pau yg dihasilkan ni. Walau elok tak berkedut tp lepek! Ni akibat pau dah terlalu naik baru nak kukus. Duk ralit buat benda lain yg jd gini ni.. haishhhh... Tak per la.. nasib baik tak keras kejung atau berkedut kan.. Satu hal lagi, dah guna shortening dan tepung pau, tapi pau yg dihasilkan masih kuning dan tak putih melepak gak..

Inti daging

 Inti kacang

Mekasih Ros, akhirnya dpt gak buat pau yg menggunakan water roux. Izinkan K.Nor share kat sini pulak resipi tu ya.. Tq ..

Pau Gebu ( water roux)
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahannya

500 gram tepung pau ( low protein flour)
3 sudu besar shortening ( lemak sayuran)
220ml air suam+1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula gula
2 sudu kecil baking powder
4 sudu besar water roux
2 1/2 sudu kecil yis

resepi water roux
25 gram tepung gandum
125 ml air

cara-cara untuk membuat water roux

-masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan menggunakan api perlahan, setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan.

untuk inti kelapa
3/4 cawan kelapa parut ( ros guna kelapa inti tu)
3 sudu besar gula merah
satu ikat daun pandan
sedikit air suam

1. campurkan semua bahan di dalam kuali dan gaul sebati, angkat dan sejukkan.

variasi inti bagi pau
sri kaya pandan
kacang merah
krim coklat

( Ros gunakan semua bahan yang berwarna putih, bagi mendapatkan pau yang putih apabila di kukus nanti, jangan gunakan marjerin ataupun minyak masak bagi menggantikan shortening. )

Cara-caranya

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli sehingga tidak melekat pada tangan,( nak guna BM pun boleh) pastikan doh elastik ye, kemudian perap dalam 40 minit atau sehingga satu jam, tumbuk-tumbukkan doh keluarkan angin.


2. Bahagi doh pada beberapa bebola kecil dan masukkan 2 sudu kecil inti kelapa dan tutup kemas, ulang langkah tadi hingga doh habis.

3. Lapik pau dengan baking sheet atau daun pisang, dan biarkan pau naik dua kali ganda lebih kurang 1 jam, Panaskan pengukus, dan pastikan air betul-betul mendidih, kukus pau dengan api sederhana, tak perlu api terlalu besar selama lebih kurang 7 hingga 8 minit sahaja, bergantung pada saiz pau.

Nota Tambahan
Tips-Tips untuk mengelakkan pau berkedut apabila selesai dikukus

1. Pastikan air kukusan betul-betul mendidih. ( air kukusan lebih kurang 3/4 pengukus)

2. Jangan kukus pau terlalu lama ( masa yang ros sarankan hanya 6,7 dan 8 minit sahaja)

3. Apabila mahu menangkat pau yang sudah di masak, angkat sekali pengukus atasnya dan alihkan dari haba pengukus, angkat pau yang sudah masak dan letakkan di dalam bekas ( jarak-jarakkan pau, jangan ditindih antara satu sama lain) dan susun baki pau yang mahu dikukus, ulang langkah tadi sehingga selesai.

4.Pastikan air kukusan tidak jatuh pada permukaan pau, ( kalau nak lagi yakin boleh balut penutup pengukus dengan kain bersih).

10 comments:

  1. Assalammualaikum kak

    xper kak,biasa la cooking baking try n error kan..ececeh mcm terel je pia ni nak nshtkan org..hihi

    mesti sedap rasenya ni

    ReplyDelete
  2. Fuhhh kira dah lawa dan ok le tu Kak, juanji sodappppp!

    aduhh teringin p;lk nak makan PAU ler...huhuhu

    ReplyDelete
  3. sedapnye pau..w/pun lepek...xpe cuba lg...terliur tgk colek kt bwh tu..kalau mkn rebut2 ni mmg best...

    ReplyDelete
  4. kak nor..pau gebu water roux ni memang best kan...
    lembut jerk ..
    mas pun suka...

    ReplyDelete
  5. nak pau..nak pau...kira oklah tu K.Nor...arini Yatie wat puding balqis lagi atas permintaan anak2...diaorang suka sangat..maklumlah cuti sklh ni semuanya ada kat umah...yg anak sulung Yatie pun ada..lagilah cepat laku apa yg kita masak ni....tq kak...

    ReplyDelete
  6. wawawahhh..melepek pun nampak cun tuh..
    bila laa nak ngepau nih..kalo anak2 nih suke request inti sayur jek..yg inti lain x layan lak..
    aritu ade beli tepung pau..2kg lak tu..mcm beria2 nak ngepau jer..haha..nanti nk try gak pau nih lak..

    nak ngepow akak nyer kuih pau dulu lah..hihi

    ReplyDelete
  7. cantiknyer pau...terliur lak ibu mengandung nih...huhu

    ReplyDelete
  8. Isyyyyy dah lama benor tingin makan kuih pau tap nak buat nya lum rajin, bhn2 ada tp kalau tak rajin abis cerita.... minta seketoi yg inti pedas tu....

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum..

    pia >> betul2.. hehe.. tak kisah la sapa tegur sapa.. semua dlm proses belajar kan :)

    sis lin >> ni pun kes anak bujang duk bunyi lama mak tk buat pau.. :)

    k.zai >> yer la kan.. makan colek atas pangkin bawah pokok.. makan
    petang2.. mmg syok :)

    mas >> meh la ngepau lagi :D

    ReplyDelete
  10. yatie >> ermm buat k.nor teringin la pulak nak memuding balqis tu.. dah lama sungguh tak buat :)

    mekasih ya sudi try puding tu

    sue >> nak pau yg akak ya.. akak pau yg sue la sbb akak punya dah yillek! ehhh.. tak nak la pau sue, kang ada makhluk tak diundang duk melepak dlm tu.. hehe

    lydia miza >> alhamdulillah.. peknen ya, tahniah.. kena gi cari pau la kang meleleh yg kat dalam :)

    along >> along pun minat pau ek.. sama cam nor, suka yg inti daging gak :)

    ReplyDelete