f Secubit Garam: Ayam Percik Goreng

N3 Terkini

Thursday, October 14, 2010

Ayam Percik Goreng

Hari tu nampak Anim@Anymz masak Ayam Percik Goreng ni. Terus save dlm draf sbb mmg plan nak cuba. Biasanya kalau buat ayam percik kena bakar. Bakar lak atas dapur arang, baru best. Yg ni versi goreng. Not bad gak rasanya. Cuma tak ada aroma bakar2 la, rasa gravy dia lebih kurang sama jer. 


Mekasih Anim dah izinkan akak kopipis resipi ni dr rumah Anim ya... Manyak sedap kena pulak digandingkan dgn Acar Kobis (kat bawah nun) dan juga Nasi.......  heheheh. Agak2 nasi apa ya? Nantikan episod seterusnya.. tungguuuuuuuuuuuuuu............ hehe


Ayam ku togel, tak ada mekap2 pong.. luper hehe

AYAM PERCIK GORENG
sumber: Anymz

Bahan A
1 ekor ayam (dipotong sederhana) - dilumurkan kunyit, garam & digoreng (jgn terlampau garing)

Bahan B (* digiling/tumbuk halus) ~ k.nor blend jer
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
****
2 batang serai (dititik)
15 tangkai cili kering (dikisar)
1 biji kelapa (diambil santannya)
asam keping (4-5 keping)
gula & garam secukup rasa

Cara-cara
Mula-mula gorengkan ayam dan ketepikan
Kemudian tumiskan bahan B hingga wangi
Masukkan 2 sudu besar cili kisar & serai dan tumiskan hingga naik minyak
Masukkan santan, ayam goreng, asam keping
Masukkan juga garam & gula secukup rasa
Masakkan dengan api perlahan sehingga kuah pekat & hidangkan

2 comments:

  1. WOW, Ayam Percik Goreng! Sedapnyeee...bau dah sampai Klang nih kak!!! :D

    Hari tu tgk kat rumah Kak Anymz, dah bookmark..tak terbuat lagik. Kurang sikit masak ayam lately, leh percaya tak kak??? hehehe :)

    ReplyDelete
  2. love >> mmg sedap nih tp kalau kita bakar atas dapur arang lg best love..

    aik?? biar betul kurang masak ayam... why? dah jemu ek :)

    ReplyDelete