f Secubit Garam: Dah Tak Meletop!

N3 Terkini

Sunday, October 3, 2010

Dah Tak Meletop!

Rasanya ramai gak yg dah cuba popia pisang ni kan dan ada yg meletup masa proses menggoreng tu. 1st try aritu mmg ada yg meletup dan ada yg ok, tak meletup. Bukan la meletup sampai pecah dapur tp sekadar pisang tu pecah dan keluar dr gulungan kulit popia. Rupa sememeh sket la.. 


Kali ni buat, satu pun tak meletop, alhamdulillah.. Nak tau tak cara nak kasi meletop? Hehehe.. panaskan minyak tu sampai betul2 panas baru masukkan popia pisang yg siap digulung. Dengan cara ni, kita tak perlu masak dgn agak lama utk kasi kulit popia tu garing. Bila dah garing sket terus angkat dan toskan, insyaallah pisang tu tak sempat nak meletop pong hehe .. oppss!! lupa nak pesan, masa panaskan minyak tu jgn la bukak api kuat sgt sampai kuali dan minyak berasap ya.. nanti kulit popia tu jd berjerawat menggerutu kang. Cuma kuatkan sket jer dan panaskan lama sket. ermmm.. pandai2 la ejjas camna k..hihi

Jom makan!! ^___^

9 comments:

  1. waaaaaaaaaaaa....kak nor....cedapnyer.....pisang apa tu gune eik? Pisang nangka best tak? Ayu syuke pisang yang msyam2 gitu....

    ReplyDelete
  2. ayu >> mmg besh!!! k.nor guna pisang raja, boleh aje nak guna pisang nangka, berangan pun masam2 sket gak.. jgn guna pisang kaki dah la ek.. hehe

    ReplyDelete
  3. minggu lepas ada kwn dtg tumpang tido kt rmh.. diorang nk gi disneyland... so emi buatkan popia pisang ni utk bentou diorang... alhamdulillah elok cntik jer jadinya... betul mcm kata kak nor... minyak mmg kena panas betul baru masuk popia pisang ni...

    ReplyDelete
  4. wah kreatifnya... 1st time tgk hidangan ni. :-)

    ReplyDelete
  5. salam... mcm menarikss je... nak try lah.. :)

    ReplyDelete
  6. pisang ngan kulit popia dah ada ni...nasib baik mas puasa, petang nanti la try buat...nampak sedap tu...

    ReplyDelete
  7. ooo gituuu.. mekaseh sifuuu. kalo meletop gak pinjam helmet jiran. akkekkekekekeke

    ReplyDelete
  8. aile >> salam aile.. haa.. betul kan, kena goreng dlm minyak yg dah betul2 panas kan... hehe

    amir >> dah ramai yg buat ni amir, cuba lah.. mudah dan sedap nih :)

    leen >> mmg sedap leen, tambah2 lg ada sos coklat tu..

    miss cloudy >> slmt mencuba

    mas >> mas puasa gak ya.. jom2 kita puasa sampai abis syawal :)

    jiya >> apasal pakai helmet, pinjam perisai FRU tu lagi bagus hehe

    ReplyDelete