f Secubit Garam: Puding Pelangi

N3 Terkini

Tuesday, June 30, 2009

Puding Pelangi


Puding Pelangi by Alma MyR ni K.Nor buat utk kenduri tahlil arwah ayah mertua K.Nor baru2 ni. Tak sempat nak posing elok2 dan lupa nak snap gambar lepas potong. Sbb K.Nor potong masa kat rumah PIL, jd tu yg lupa nak snap gambo. Mmg ramai suka dgn puding ni, liciiiinnnnnnn... sib baik dah simpan sket utk MIL, kalau tak, tak sempat dia merasa.

** utk atie :
  • yg corak pelangi tu, kena sengetkan loyang sebelum masukkan adunan. alas la dgn towel ke, buku ke, asal loyang tu tak bergerak.
  • tuang sesenduk adunan dipenjuru loyang.
  • lepas tu letak adunan kaler lain atas skit dr yg pertama, tp jgn meliputi keseluruhan adunan pertama
  • ulang dgn kaler seterusnya. (tuang perlahan2)
  • bila dah letak 1/2 dr loyang, rendahkan skit loyang dan teruskan proses td.
  • buat la sehingga habis adunan tp kena ingat la step kaler yg dibuat

  • utk yg corak belang(lapisan bulat2), masukkan sesenduk adunan ditengah2 loyang
  • lepas tu letak sesenduk adunan kaler lain ditengah2 yg pertama tu (tuang dgn perlahan2)
  • ulang lagi hingga habis adunan
  • mcm td gak, kena ingat step kaler yg diletak
  • kedua2 kaedah melapis ni tak perlu tunggu adunan sejuk
  • terus jer melapis bila dah padamkan api masa memasak adunan tu

8 comments:

  1. tak sabar nak tunggu kak nor potong..nak tengok layernya..

    ReplyDelete
  2. tun.. alahai tun, dah lama masuk indahwater tu tun. K.Nor buat masa kenduri tahlil arwah FIL K.Nor baru2 ni :)

    ReplyDelete
  3. cunnyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!

    ReplyDelete
  4. ina@hana.. alaa dia pun pandai gak wat cantik2 tu...

    ReplyDelete
  5. raihana .. puding ni mmg sedap, febret anak2 k.nor, tiap kali buat mmg dia org suka sgt

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. best la puding ni kak nor..tapi saya buat tak berapa jadi pelanginya..
    http://my3nheroes.blogspot.com/2011/09/puding-pelangi.html

    ReplyDelete