f Secubit Garam: Ayam Goreng Berempah III Dayang

N3 Terkini

Wednesday, September 9, 2009

Ayam Goreng Berempah III Dayang

Berapa banyak Ayam Goreng Berempah yang Dayang ada ya.. Tak per la, kali ni K.Nor cubaAyam Goreng Berempah Dayang. Tengok kat bahan2 tu ada kelainan tang serbuk paprika. Serbuk paprika ni sama tak dgn serbuk cili? Tapi satu K.Nor skip dlm bahan2 tu, serbuk 5 spice sbb yillek. Tak per la kan.. Mcm biasa la ayam goreng berempah mmg sentiasa sedap. Meh kita tengok resipinya tp sebelum tu mintak izin puan resipi nak kopipes resipi kat sini ya. TQ Dayang :)

Ayam Goreng Berempah III ~ Dayang Jack
  • 1/2 ekor ayam (dipotong ikut suka)
  • 1 sudu makan serbuk kari ayam
  • 1-2 sudu makan serbuk cili
  • 1 sdt serbuk rempah 5 ~ K.Nor tak letak
  • 1 sudu makan stok ayam
  • 1 sdt serbuk paprika
  • 1 sdt serbuk ketumbar
  • 1 batang serai (ditumbuk)
  • 5 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1/2 inci halia (ditumbuk)
  • 1 sudu makan gula
  • 1 tangkai daun kari
  • garam secukupnya
Cara-cara :
Gaulkan ayam bersama semua bahan di atas dan perap 1 jam sebelum digoreng.

3 comments:

  1. akak...serbuk cili pedas sbb cili kering! tp klu serbuk paprika tak pedas! tuh chili benggala@capsicum yg merah tuh! arap maklumm... kikiki

    ReplyDelete
  2. ina >> ooooooooOOoooooooooooo....... itu macam ka.. paham2 cikgi.. mekacih bg tunjuk ajor ya..

    ain >> biasa la ayam goreng berempah mmg sedap ain kan..

    ReplyDelete