f Secubit Garam: Puding Roti Marble

N3 Terkini

Thursday, September 17, 2009

Puding Roti Marble

Orang lain dah lama buat kan puding ni. Dah ramai yg buat berkali2 kan.. cuma K.Nor jer baru nak try ngetes buat ni ha.. Tak per la, kan Ina cayang kan.. Eh bila nak meletop nih? Hari ni la.. bb, kuar arini yaaa... biar sama date dgn mek siam mentel nun hihihi...

Ina, nak kopipes resipi ni utk mudahkan semua.. tq!

Puding Roti Marble
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air = hana guna cwn biasa 230ml.
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)
  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

2 comments:

  1. yg ni saya suka sgt. dh buat 2 3 kali dah. tp yg plain aje le. kang letak coklat tak jd uper aper marble sy kang.hihi

    ReplyDelete
  2. ain >> tak per la ain,lagi kan nama marble.. carca marba rupa pun tak per..hehe masuk mulut dan perut lumat gak kan

    ReplyDelete