f Secubit Garam: Baby Kailan With Oyster Soy Sauce

N3 Terkini

Thursday, September 2, 2010

Baby Kailan With Oyster Soy Sauce


Salam...

Asyik duk tayang 'pelakon utama' jer kan, sesekali kena gak tayang 'pelakon pembantu' ke, pak pacak ke.. hehe.. Ni la 'pelakon pembantu' utk show hari ni..Baby Kailan With Oyster Soy Sauce. Menu sayur yg best dr Rabiatun ni.

Kalau ikutkan resipi, baby kailan dan carrot tu perlu dicelur gitu jer tp kes maless dan nak cepat, K.Nor humban semua dlm kuali bersama kuahnya. Bila semua dah siap baru la atur dlm piring pinggan cam dlm gambar ni.. Jom la cuba masakan sayur yg sedap ni.. Tun, akak kopipes lg sekali kat sini ya.. Tq dear :)






BABY KAILAN WITH OYSTER SOY SAUCE by Rabiatun MyR

6 batang pokok baby kailan
2 ulas bawang putih-dicincang
3 hiris halia-dicincang
3 sdb kicap manis
1 sdb kicap masin (kalau takde, boleh masukkan garam)
1 sdb nampla sos (optional-jika suka)
2 sdb sos tiram
1 sdk tepung jagung (dibancuh dengan 3 sdb air)
1/3 cawan air (jika nak banyak kuah, boleh ditambah)
1/4 batang karot (dihiris memanjang)
Sedikit minyak masak
Sedikit hirisan cili merah


  • Cuci baby kailan dan potong sedikit pangkalnya. Kemudian jerang air dalam periuk dan tambah 1 sudu besar minyak masak, biarkan ia mendidih.
  • Susun baby kailan ke dalam penyejat aluminium, dan masukkan ke dalam air mendidih. Bila daunnya sudah agak layu, celup bahagian batangnya lebih sikit manakala bahagian daun diangkat ke atas sedikit. (Ini untuk jadikan sayur tadi masak sekata). Bila sudah lembut, angkat dan masukkan ke dalam air sejuk sekejap dan toskan. Masukkan pula karot beberapa saat dan angkat, masukkan kedalam air sejuk, toskan. Buat asing2 karot dan kailan.
  • Kemudian, susun baby kailan dan karot ke dalam pinggan.
  • Tumis bahan cincang dengan sedikit minyak hingga berubah warna dan wangi. Masukkan sedikit air, kicap manis, sos tiram, kicap masin dan nampla sos. Kacau seketika.
  • Bila mendidih, masukkan air tepung jagung dan rasa masin manisnya. (Untuk resipi ni saya tidak tambah garam sebab ia sudah seimbang dengan gabungan pelbagai sos tadi). Masukkan cili merah, kacau seketika.
  • Kemudian tuang kuah di atas kailan yang telah disusun dalam pinggan tadi. Siap dihidang.

No comments:

Post a Comment