f Secubit Garam: Acar Kobis

N3 Terkini

Sunday, November 15, 2009

Acar Kobis


Sebenarnya K.Nor nak buat acar timun mentah utk digandingkan dgn nasi tomato td tp bila cari dlm esbok tak ada la pulak stok timun batang. Nak saja2 keluar ke pasar utk beli timun rasanya malessss la pulak. Tengok2 ada kobis yg baru dibeli semalam, terfikir nak buat acar dgn menggunakan kobis. Kat Ganu ni mmg biasa gak la org guna kobis utk wat acar bg menggantikan timun. Tapi mungkin sesetengah org tengok cam pelik jer kan. Tak per, cuba dulu kobis sbg altenatif menggantikan timun, insyaallah sedap terutamanya pada yg suka makan kobis.

Nak buat acar ni pun mudah jer, cam buat acar timun mentah gak. Bahan2 sama jer cuma kobis jer menggantikan timun. Boleh juga dimakan bersama nasi minyak selain dr nasi tomato.

ACAR KOBIS

bahan2:
kobis ~ hiris halus
carrot ~ hiris panjang dan halus
2 ulas bawang merah ~ dimayang
1 ulas bawang putih ~ dimayang
2 sudu besar cuka ~ tambah kalau tak cukup rasa masam
1 sudu besar gula ~ secukup rasa
1/2 sudu kecil garam
1/4 cawan air

Cara2:
Gaulkan kesemua bahan dlm satu bekas hingga rata.
Rasa acar, biar ada rasa masam dan manis sket.
Biarkan mesra baru la dihidangkan.


3 comments:

  1. 1st time sy tengok acar kobis ni. Ada kelainan sikit.

    ReplyDelete
  2. erm..dah lme nk cri resepi nih..dapat gak kt sni..sesap nye..xsabar nk tunggu hubby blik..buat kn tuk dia..ari tu mkn kt rmh membe..org kelantan..mak dia buat kn..sedap..hubby suke..suruh belajar buat mcm mne..dpt gak kt dlm blog nih..macih..

    ReplyDelete
  3. ain >> ni kiranya alternatif gak la ain kalau nak buat acar tp timun batang yillek :)

    naurah >> oooo ada gak ya yg mencari resipi ni.. try la buat, tp tang rasa tu ejjas la masam dan manis dia ya.. slmt mencuba

    ReplyDelete