f Secubit Garam: Buttery Orange Cake

N3 Terkini

Sunday, October 11, 2009

Buttery Orange Cake


Nah Jun, special utk Jun nih.. Tp jangan marah ek... K.Nor dah marblekan dia dng tambahan perisa coklat hehe..

Resipi asal Buttery Orange Cake by Junjs tp diberi rupa paras baru kasi meriah sket. Resipi ni asalnya guna 330gm gula tp K.Nor dah kurangkan sbb rasa cam manis sgt jer dgn sukatan gula camtu. Terpulang la pada sapa2 yg suka manis tu boleh la guna ikut sukatan resipi asal ya..

Jun, tak marah kan, K.Nor nak paste resipi kat sini..

BUTTERY ORANGE CAKE
  • 250gm butter (dilembutkan)
  • 2 sudu besar parutan kulit oren
  • 330gm gula castor~ k.nor guna 210gm aje
  • 4 biji telur
  • 225gm tepung naik sendiri
  • 75gm tepung
  • 180ml orange juice
  • 1 sd kecil ovallete ~ ni k.nor tambah sendiri ya..
  • Pukul butter, gula dan ovallete serta kulit oren sehingga kembang.
  • Masukkan telur dan pukul lagi.
  • Masukkan tepung diselang-selikan dengan orange juice. Pukul rata.
  • Isi dalam loyang yg telah dialas kertas dan di gris. Bakar 1jam 10min.
#orange juice tu k.nor guna air bancuhan sunquick oren aje sebanyak 180ml spt kehendak resipi.
## utk hasilkan kek marble spt diatas, bahagi dua adunan dn campurkan 1 bahagian dng 1 sudu teh coklat emulco dn sedikit pewarna coklat.
### lapiskan satu persatu adunan secara selang seli hingga habis baru la dibakar.

4 comments:

  1. sy pun pernah buat gak!! mmg sedap kan!!

    ReplyDelete
  2. eeee cedapnyer kek nehhh! cam nak gigit jerk seloyang tuh! hikhikhik

    ReplyDelete
  3. Kak nor..nih sue bawak SEpotong kek lapis nih..sue bawak balik SEloyang kek akak nih ek..kira adil laa sama 'SE' tuh kan..heee

    ReplyDelete
  4. ain >> mmg sedap..

    ina >> amboi berapa hari tak makan nih yg boleh hadap seloyang :P

    sue >> huh! sepotong dgn seloyang?? mmg ngelat!

    ReplyDelete