f Secubit Garam: Sotong Kelar2 ...The Making...

N3 Terkini

Thursday, June 3, 2010

Sotong Kelar2 ...The Making...

Sudah agak lama menyimpan janji utk tunjukkan cara2 mengelar sotong spt yg selalu K.Nor duk buat tu. Maaf ya Along (Alongroz) dan adik2 yg lain atas sebab2 yg tak dpt dielakkan ni. Tak payah cakap panjang2..meh kita layan step by step or the making .. cara mengelar sotong ni. Harap2 lepas ni dpt dipraktikkan dan menjadi ya..

Tapi sebelum tu, ada 2 tip yg perlu diikuti.
1. Pisau yg digunakan hendaklah tajam.
2 Kelaran/hirisan tu jgn terlalu nipis tp jgn pulak terlalu dlm sampai terputus sotong yg dikelar.
- kalau terlalu nipis nanti tak terbentuk dgn cantik dan sotong tu tak menggulung bila masak.

Jom layan....


Belah 2 sotong ditengah2


Kelar menyerong dr satu hujung ke hujung yg lain sotong tu
(kelar yg bahagian dlm ya.. )


Kemudian kelar menyerong secara berlawanan hingga habis


Pastu potong selebar mana yg diingini, biasanya K.Nor potong lebih kurang 3/4 in


Pastu boleh la dimasak, tp jgn masak lama2 nanti sotong liat..
(agak2 apa yg K.Nor masak dgn sotong ni ya..
yg simple2 jer tau.. hehehe )


Ha... Jemput makan.. megi spesel...
Khas utk Ijah :)

5 comments:

  1. nor..terima kasih..akak nak cuba juga ni..

    ReplyDelete
  2. salam kak nor,
    menariknya.... cantik sotong tu bila dimasak. hihi, saya pun masak mee.

    ReplyDelete
  3. salam,
    nk panggil auntie nor blh?
    terima kasih buatkan step by step ni..
    sy penah tanye kat auntie kat sotong oriental
    sy mesti cuba..

    ReplyDelete
  4. Hehe, just yesterday love was telling my hubby how U always present ur sotong kak!!! Thanks for sharing the tricks! ;)

    Dear, pls accept a Thank You card from love2cook ya! :D

    ReplyDelete
  5. uihhhhh.... tak perasan langsung komen2 ni.. maaf k.erna, nur, hajar & love.. so sorry..

    slmt mencuba semua ya..

    love thanks a lot & miss ur cooking :)

    ReplyDelete