f Secubit Garam: JUS TEMBIKAI Ber'NATA'

N3 Terkini

Saturday, July 28, 2012

JUS TEMBIKAI Ber'NATA'

ASSALAMUALAIKUM...

Cam pelik jer nama tajuk minuman ni kan.. hehe. lantak jer la.. Yg pelik tu kadang2 mudah org nak ingat, kan. hehee... 

Sebenarnya nak buat Jus Tembikai Laici. Gi pasar nak beli tembikai kuning tp terbeli yg merah.. Laici tak beli la ingatkan masih ada lagi 1 tin kat dapur. Tup2 bila time blend tembikai tu, dan nak bukak tin laici, duk selongkar, tak jumpa la pulak. Baru teringat yg sebelum ni dah guna laici yg 1 tin tu utk buat Puding Laici masa Majlis Solat Hajat naik rumah. Haishh.. 


Bila terpandang sebekas nata d'coco yg masih belum dibukak, terus datang idea nak gantikan laici dgn nata. Apa salahnya kan, KITA YG BUAT DIA.. So jadilah JUS TEMBIKAI Ber'NATA' ... Sedap jugak! Org kata tak ada rotan, akar pun berguna jugak, kan...

sori la ya, gambar kurang memuaskan.. bateri flash kering, cameraman dan males nak tukar2 sbb azan dan berbunyi hehe

Menu berbuka smlm adalah Nasi Ayam bersama Jus Tembikai Ber'nata' ni. Nasi Ayam yg K.Nor buat tu hasil campak2 cam biasa buat tp banyak dipengaruhi oleh resipi Nasi Ayam Ipoh yg femes oleh Quinnie tu .. So kalau nak resipi silakan klik di SINI..

Jom tengok resipi JUS TEMBIKAI Ber'NATA', kut2 ada yg teringin nak buat :)

JUS TEMBIKAI Ber'NATA'
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
tembikai merah/kuning
gula ~ secukup rasa manis yg disukai
nata ~ sebarang perisa
ais kiub secukupnya

Cara:
Blend/kisar tembikai yg dipotong hingga hancur bersama gula.
Masukkan nata ke dalam gelas dan diikuti dgn ais kiub.
Tuangkan tembikai tadi ke dalam gelas.
Sedia utk dinikmati.

* boleh juga jika nak blend tembikai bersama ais kiub. jus akan terasa lebih sejuk dan lebih nyaman ^__^

11 comments:

  1. sedap plak air tembikai ni...nk try jugak lah...hihi..

    ReplyDelete
  2. yumyum ;')
    minum sampai tak terkata ni..hehehe
    ayam tu mengoda betul lah...huhu~~

    ReplyDelete
  3. tgk entry ni tghari panas terik..perghh...tergoda btol..huhuuhu

    ReplyDelete
  4. mulanya tetanya juga bernata? Pekebenda tu tp bila baca....owh nata decoco rupenya hihihihi....mesti sdp tu

    ReplyDelete
  5. Semalam akak buat jus tembikai, blend dgn laici...perghh...melantak air je tak toleh kiri kanan dah.
    Nata de coco ada dlm peti ais tu, mcm nak kena cuba yg ni pulak..

    ReplyDelete
  6. berkenan kat straw jus tembikailah pulak...

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum kak :)

    bestnya gigit nata

    ReplyDelete
  8. sabar jerk nengok jus tembikai tu....
    dugaaannnnn...he3

    ReplyDelete
  9. air tembikai...campur dgn apa pun sedap...samada perahan lemon,aiskrim soda,cincau...

    ReplyDelete