f Secubit Garam: AYAM GORENG KUNYIT

N3 Terkini

Tuesday, March 27, 2012

AYAM GORENG KUNYIT

ASSALAMUALAIKUM..

Errmmm.. kalau buat wordless entry aci tak? Kenapa mesti asal hari Rabu jer boleh boleh buat wordless entry? Hari lain tak leh ek? Dah biasa sangat kan, asal hari Rabu jer ramai yg berWW.. kita tukar la hari lain pulak.. ehhhh.. dah berapa patah perkataan pun ni.. ishh tak jadi nak berwordless.. ^___^


Dah la tu.. jom lihat tayangan amal utk hari ni. Menu ayam yg simple sgt2. Rasanya ramai yg tau buat masakan Ayam Goreng Kunyit dan agak banyak resipi Ayam Goreng Kunyit kalau kita google. Takper lah.. K.Nor nak share gak resipi yg K.Nor buat ni. Mana tau kut2 ada yg nak menerai. Utk yg bekerja tu, mmg sesuai lah resipi ni, tak perlukan bahan2 yg banyak dan penyediaannya pun mudah. Jom tengok resipi..

AYAM GORENG KUNYIT
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
1 kpg dada ayam ~ dihiris nipis
1 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil garam
1 labu bawang besar ~ dihiris bulat
5 biji cili padi ~ dihiris serong
2 tangkai daun kari
sedikit gula ~ optional
minyak

Cara:
Gaul ayam bersama serbuk kunyit dan garam.
Panaskan minyak dan masukkan bawang besar dan daun kunyit.
Goreng hingga wangi dan masukkan ayam, cili padi dan sedikit gula.
Goreng lagi hingga ayam masak dan sedikit garing.
Padamkan api dan bolehlah dihidangkan.

14 comments:

  1. Salam Nor...

    lidah kelu berbicara atau malas nk berbicara spt mama nie hehehe

    anyway mama mmg blm pernah menerai lagi ayam grg kunyit nie..look simple mesti sedap kan?

    ReplyDelete
  2. Kiki gelak je baca ayat2 yang xjadi wordless tu. Kak nor, kalau ayam gini, saya suka lumur sikit serbuk kari kat ayam tu. Pehtu masuk skali kacang pnjng ke, carot ke, bunga kubis ke. Sdap jekan.. Mmg simple tapi meriah gak lauk ni

    ReplyDelete
  3. hihihi....x jd nk wordless ye

    sy pun suka aym grg kunyit camgitu...

    ReplyDelete
  4. sy suka menu simple2 cenggini... simple tp sedap kan k.nor!!

    ReplyDelete
  5. kikikikiki..
    kak nor....tak mau berWW....
    bebel yerk...

    mas pun suka ayam goreng kunyit gini...
    cuma mas ada tambah sikit jerk lagi bahan..
    sedapnya tengok ayam tu kak..
    makan ngan nasi panas2...best tu..

    ReplyDelete
  6. asslm Kak Nor...sedapnya menu tu kalau dibuat ratah gitu...xpon mkn dgn nsi panas tmbh tomyam..perghhh mmg mantopppp...hehee

    ReplyDelete
  7. Anak2 suka bangat ayam goreng kunyit ni Kak Nor.. Simple dan sedap..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum akak..
    resipi gini mmg best... makan ngan nasi panas lg... nak juga bertambah d buatnya.. sedaap!

    ReplyDelete
  9. senyap tkpe, tapi hulur tetap kena ulur kak...bak ayam tu, nak diam balik gebor ke apa pegilah..janji ai nak ratah2 ayam tu...

    ReplyDelete
  10. Resepi yg mmg sedap simple tp menarik! :)

    ReplyDelete
  11. datang nak beri salam niii, assalamu`alikumwarahmatullahiwabarakatuh, basuh kaki, lap kaki, bismillah, waaaaaaaaaa... bau mee bandungggg ehehehe... kita dtg bwk mee rebus, kita tuko2 ya, :D ayam tu kita nak bwk balik sbb kakak mesti suke :D

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum..

    mama hawa >> kita berbicara pakai jari.. jadi jari kaku nak mengetuk kibod kut ma hehe

    insyaallah sedap ma, kalau makan dgn bubur nasi pun sedap :)

    izah >> tu dah jd menu org kurang rajin kan.. all in one! hehehe.. ok per.. senang, tak banyak kerja :)

    mas >> tu la.. asalnya masa nak ngarang, duk pk nak buat worldless.. ketuk sket2 tup2 dah jadi satu perenggan.. haha

    gee >> betul.. betul..

    mas >> alaa.. beri la peluang nak membisu .. otak dah berkarat, no idea ler .. hehe

    yg sorang td tambah serbuk kari, mas lak tambah apa ya.. kicap special tu ke mas :)

    QH >> lauk simple gini mmg boleh masuk dgn pelbagai lauk lain kan..

    ogyep >> budak2 mmg suka yg simple gini, cuma takleh la letak cili api banyak sgt

    D >> rasanya dgn bubur nasi pun sedap ni kan :0

    chah >> nak boleh, ulur sama la dgn karipap montoks tu.. baru la best tukar suka sama suka :)

    mommynana >> alhamdulillah..

    ijah >> وَعَلَيْكُمْ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ .. dah jawab dah... dgn jawi lg tu.. hehe

    baik adik sorang ni bawak mee rebus ya.. jap nak tukar bekas tu dgn mee bandung ya.. mekasih :)

    buang dulu cili api tu jah.. kang berasap anak dara kesayangan ninja tu :)

    ReplyDelete
  13. Suka sgt ngan resipi nie... Ayam Goreng kunyit mmg best... Lain kali bole cuba resipi akak nie plak..

    ReplyDelete
  14. salam perkenalan..resepi menggunakan kunyit memang best..saya suka sangat..

    ReplyDelete