f Secubit Garam: UDANG GORENG DAUN SELASIH

N3 Terkini

Wednesday, February 20, 2013

UDANG GORENG DAUN SELASIH

ASSALAMUALAIKUM..


Jom layan menu seafood yg simple tp insyaallah menyelerakan ni. Bagi yg ada pokok selasih kat rumah tu, sila2 buat ya.. ( especially u Phong Hong hehe)


UDANG GORENG DAUN SELASIH
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2:
250 gm udang
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk kunyit

2 ulas bawang putih ~ diketuk dan dicincang
1/2 labu bawang besar ~ dipotong dadu
sedikit capsicum merah dan hijau ~ dipotong
5 - 7 bj cili padi ~ dihiris serong
3 sudu besar sos cili thai
1 sudu kecil sos ikan
garam dan gula secukup rasa
segenggam daun selasih
minyak

Cara:
Perap udang dgn garam dan serbuk kunyit.
Goreng sekejap sehingga udang bertukar warna.
Angkat dan ketepikan.
Tinggalkan lebih kurang 3 sudu besar minyak dalam kuali dan tumis bawang putih hingga wangi.
Masukkan bawang besar yg dipotong dadu dan biarkan hingga bawang layu.
Kemudian masukkan capsicum, cili padi, sos cili thai, sos ikan, garam dan gula secukup rasa (garam tak perlu letak banyak sbb dah ada rasa masin dr sos ikan dan masa perapan udang).
Masukkan udang dan kacau. Biarkan masak utk seketika.
Padamkan api dan masukkan daun selasih (tak perlu dihiris) dan kacau.
Angkat dan hidangkan panas2 bersama nasi putih.

Pokok selasih yg K.Nor tanam.. sangat merimbun ni.. :)


18 comments:

  1. Replies
    1. betul tu.. mmg selalu buat ulam.. best :)

      Delete
  2. harumnya bau daun selasih... harum lagi bau udang kena goreng tu... nyam2x... lapaaaaar

    ReplyDelete
    Replies
    1. ish.. ish.. kuatnyer angin dr bukit payung, sampai kuantan ya.. hehe

      Delete
  3. Assalam Nor,
    waduh udang tergolek2 atas pinggan...kalau dapat ni memang tergolek2 juga kita makan..hehehe..sedap nampknya Nor...makan ni dengan nasi panas dah cukup kan Nor..
    Oh..just wanna inform you ..kerutuk ayam & telur Nor tukan..sedapnya tak terkata macam mana ..terimaksih Nor for the recipe...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam ayu dear..

      wahh lama tenggelam buk.. hehe

      tak leh bg udang, kesian ayu kang tergolek2 sakit sapa susah nanti hehe

      ooo dah buat ya.. alhamdulillah.. mekasih sudi menerai ya.. mmmmuah! :)

      Delete
  4. bahan2 nye ade kecuali daun selasih....masalahnye sy xkenai hehee..pastu sedap ke akak pakai daun nih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. acu google daun selasih juju.. nanti keluar gambar rupa daun tu.. juga dipanggil basil .. basil ada banyak jenis basil tau :)

      Delete
  5. Salam kak nor, saya xda tanam daun selasih, main beli je,hehe...rupanya ble juga masak dgn udang ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam evelyn.. kalau dah ambil daunnya tu, batangnya tu rendam dlm air. bila dah keluar akar, nanti evelyn tanam dlm pasu or atas tanah.. nanti dia hidup :)

      Delete
  6. Assalamualaikum Kak Nor,

    Daun selasih ni Kak Nor tanam sendiri ke?
    Nampak segar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam shamsiah.. yep.. mmg k.nor petik kat pokok sebelum masak.. nanti k.nor upload gambar terbaru pokok selasih k.nor ya.. :)

      Delete
    2. Subhanallah.. suburnya..
      Di sini Pok Sheikh & Minah Arab mmg suka makan daun selasih. Baik makan mentah & dalam masakan. Mungkin banyak khasiat la kut.
      Terima kasih kak..

      Delete
    3. sama2 shamsiah :)

      mmg sedap dimakan sbg ulam dan juga sangat sedap bila dimasukkan dlm masakan.. wangi dan rasa dia ada umphhh..

      k.nor suka letak dlm pasta..best! http://www.secubitgaramnor67.com/2013/01/creamy-angel-hair-with-basil.html

      Delete