f Secubit Garam: NASI GORENG IKAN MASIN & AYAM ALA KEPCI

N3 Terkini

Friday, June 8, 2012

NASI GORENG IKAN MASIN & AYAM ALA KEPCI

ASSALAMUALAIKUM

Menu ringkas lagi kali ni, NASI GORENG IKAN MASIN.. resipi ni dah pernah buat dulu masa Che'Iza mula2 tayang kat Myresipi. Simple tapi sedap, tambah lebih cili padi insyaallah lagi sedap! K.Nor gandingkan nasi goreng ni dgn AYAM GORENG ALA KFC yg mana resipinya K.Nor amik kat dapur Ayu S'pore, kalau tak silap resipi Ijan Finland. Mekasih buat ke tiga2 jelitawan yg dah menyumbang serta menyebarkan resipi ni.. Izinkan K.Nor share kat sini lak ya.. :)


NASI GORENG IKAN MASIN
resipi : Che'Iza@Myresipi
sumber : K.Nor@SecubitGaram


Bahan-bahan ( 2 org )
3 mangkuk nasi
1/2 labu bawang besar dihiris
2 ulas bawang putih di ketuk
8 biji cili padi diketuk
Ikan tenggiri masin sebesar 2 jari dipotong kecil.
2 sb sos tiram
1 sb nampla (sos ikan)
2 helai kailan
1 btg kacang panjang dipotong kecil
lobak merah di potong kecil
sedikit garam (tu pun kalau sos tiram tak masin)

Cara-cara
Tumis ikan masin, tekan2 sikit dgn sudip biar dia hancur sikit2.

Bila ikan masin nak garing masukkan bwg besar, bwg putih n cili padi. Tumis sampai naik bau masukkan sos tiram n nampla.

Masukkan kacang panjang, lobak merah n nasi gaul rata. boleh letak garam sikit kalau sos tiram tu tak masin.Bila nasi dah nak masak baru letak kailan. Siap utuk dimakan....

~~~~~~~ o~x~o ~~~~~~~




AYAM GORENG ALA KFC
resepi: Ijan Blogresepi
sumber:Nuridah Salleh
sumber : Ayu S'pore 



Bahan Untuk Perap Ayam
6-8 ketul ayam - (Ayu gunakan 1 ekor ayam )
3 ulas bawang putih ditumbuk
Sedikit garam
1 sudu besar serbuk cili-(Ayu gunakan 2 sudu besar cili kisar)
1 sudu kecil lada hitam
sedikit halia kisar-(Ayu tambah)
Secubit baking powder
Secubit serbuk perasa

Bahan untuk tepung
1 cawan tepung jagung
1 cawan tepung beras pulut (guna tepung jagung 2 cawan pun takpe)
3 ulas bawang putih ditumbuk
Sedikit garam
1 sudu besar serbuk cili-((Ayu gunakn 2 sudu besar serbuk cili)
1 sudu kecil lada hitam
Secubit baking powder
Secubit serbuk perasa

Cara2:
Perap ayam dengan bahan-bahan perapan selama 1 jam
Campurkan semua bahan-bahan untuk tepung di dalam bekas
Selepas 1 jam, celup ayam yang telah diperap ke dalam telur yang dikacau.
Salutkan ayam tersebut di dalam campuran tepung tadi.
Goreng dalam minyak yang banyak sehingga garing.
Toskan minyak dan sedia untuk dihidangkan.

9 comments:

  1. Assalammualaikum kak

    btl!!cili padi xtra sedap,hehe

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Kak Nor,
    alahai... memang menjilat jari ni kalau makan begini... sodappp!

    ReplyDelete
  3. kecur... kecur kakkkkk... lagilah tengok ayam goreng kefsi... hihihi

    ReplyDelete
  4. cili padi xtra... Memanglah peberet kak..... Tak per 5 hari jer lg......

    ReplyDelete
  5. my peberet...huhuu..nak cari ikan masin..nak cari ikan masin...

    da ade ikan masin bru leh wat nasi goreng ikan masin..hihh

    ReplyDelete
  6. mmg terbaik menu ni...tengok pun cam dh sedap..hihi..

    **salam kenal kak nor...kalau sudi jom la singgah blog js..^^

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum...

    slmt mencuba buat yg teringin mencuba smoga kena dgn selera ya... :)

    ReplyDelete