f Secubit Garam: PAIS AYAM TEMASEK

N3 Terkini

Monday, March 11, 2013

PAIS AYAM TEMASEK

ASSALAMUALAIKUM...

Sesekali blurr tak tau nak masak apa kan... ehh... bukan sesekali, banyak kali ler..  Bila ketandusan idea nak masak (nak masak bukan hanya nak cari resipi, kena tengok jugak, bahan2 yg nak digunakan ada ke tidak kat dapur.. bila tak ada  mula la nak buat itu tak jadi, nak buat ini kensel... kannnnnnn) akhirnya menu yg pernah dicuba jugak yg diselongkar. Akhirnya PAIS AYAM TEMASEK menjadi pilihan. 


Kalau pertama kali buat dulu, K.Nor ikut resipi, potong ayam tu kecik2 (kes ikut stail puan Ayu), kali ni K.Nor guna bahagian bawah ayam saja.  Rasa tetap sedap cuma sbb K.Nor buat kurang garing, jd nampak kurang cun sket.. Tp kesedapannya tetap maintain... 


Mekasih Ayu, Nor paste kat sini sekali lg resipi tu ya... :)

PAIS AYAM TEMASEK
sumber: Puan Aini Salim
sumber: Ayu@curlybabesatisfaction & K.Nor

Bahan:-
1 ekor ayam dibelah dua-dibersihkan
1 helai daun kunyit dihiris
2 helai daun limau purut disiat
2 cawan santan(1 biji kelapa)-(Ayu gunakn 1 kotak santan 200ml aje)
2 sudu makan gula melaka-(Ayu gunakan 1 sudu makan aje)
1 sudu makan asam jawa + 1/2 cawan air campurkan
garam & perasa secukupnya
daun pisang secukupnya

Bahan kisar:-
15 tangkai lada kering-(Ayu gunkana 4 sudu besar cili kisar)
12 ulas bawang merah-(Ayu gunakan 2 biji bawang besar
6 ulas bawang putih-(Ayu gunakan 4 biji bawang putih)
8 biji buah keras
1 cm lengkuas
1 batang serai dihiris-(Ayu gunakan 2 batang serai)
beberapa cili padi -(Ayu tambah)
1 sudu makan serbuk ketumbar
1 sudu teh serbuk jintan putih 

Cara:-
Panaskan 1/2 cawan minyak lalu tumiskan bahan giling, serbuk ketumbar dan jintan halus, biarkan garing. Masukkan santan, air asam, garam, gula., daun limau serta ayam.
Masak balik-balikkan hingga hampir kering.
Bubuh ayam di atas daun pisang, taburkan daun kunyit dan bungkus serta semat dengan lidi, bakar dibara api atau dalam oven, lebih kurang 15-20 minit.

10 comments:

  1. sedap nya..cocok kan di makan dengan nasi hangat..slurrp

    ReplyDelete
  2. sedapppp nampak tu NOr tapi kalau masak cam gini nasi sejuk pun layan je ni kan

    ReplyDelete
  3. Salma K.Nor..betul tu kdg2 mmg blurr nk masak juadah pagi/tghari.Tingin nk masak something tp bahan lak tak cukup..nk g kedai malas :)
    Tp pais ayam temasek k.nor ni mmg ngancammmmm...

    ReplyDelete
  4. Aduiii...SALMA la....sorry k.Nor nk taip salam sebenarnya :(.Ngah blurrr ni kot.hihihi

    ReplyDelete
  5. Salam kak nor..ketandusan idea gak ni..tapi kalau yg pedas2 takut ank2 x mau mkn...masak kena ikut selera diaorg gak ler..:-D

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..Choppppp seketollllll...

    ReplyDelete
  7. banyaknya K.Nor masak...mesti puas makan kan...nmpk mmng sedap ayam temasek ni..leh cuba lenkali...

    ReplyDelete
  8. Nor, kalau hidangan tu sedap, ulang tayang pun takpe. PH dah bookmark resipi ni dulu tapi ye lah, ini takde, itu takde. So kena pospone :)

    ReplyDelete
  9. nasi kosong dengan ayam ni pun dah cukup lazat

    ReplyDelete