f Secubit Garam: MASAK TEMPOYAK IKAN PATIN

N3 Terkini

Monday, July 14, 2014

MASAK TEMPOYAK IKAN PATIN

ASSALAMUALAIKUM...

Musim durian kembali lagi.. Sana sinun, berlonggok2 org jual durian di tepi jalan. Masa ke Kota Bharu baru2 ni pun, suasananya sama juga.. Bila tiba musim durian, buahan lain ikut sama keluar spt manggis, rambutan.. dan sayur yg tak terkecuali iaitu petai.. K.Nor bukan peminat tegar durian tp kalau manggis dan rambutan.. org kata mmg antu betul  ^__^


Kebetulan beli ikan patin baru2 ni, terasa nak buat masak tempoyak. Jadi merajinkan la diri menggugel resipi masak tempoyak. Guguel punya gugel, landing kat dapur Azie. Dengan resipi Masak Tempyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh, buat K.Nor teringin nak mencuba. Semua tau kan, kalau bab masak tempoyak, Temerloh la tempat yg pemes. 


Alhamdulillah.. tak sia2 mencuba resipi Azie ni.. Memang best! Cik Abe yg peminat masak tempoyak siap hirup2 kuah sampai habis.. ngeeee... Tambah lagi digandingkan dgn sambal belacan, terung yg digril dan ulam raja. Kedua2nya dr my little farmville.. Terung tu gril biar hangus2 sket.. lagi wangi bau dia.. perghhh.. Ni jer la menu yg dimasak aritu.. Simple tp sangat menyelerakan 

Mekasih pada Azie yg berkongsi resipi, izinkan K.Nor share kat sini ya..


MASAK TEMPOYAK IKAN PATIN Versi Asli Temerloh
resipi : Azie Kitchen
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan bahan:
1 ekor patin saiz sederhana
2 senduk tempoyak
4 cawan air - agak agak pekat kuah disukai
1 biji cili merah - optional untuk bagi kuah merah jer
Segenggam cili padi merah - ikut pedas disukai
1 inci kunyit hidup
Secekak daun kesum
Sedikit garam

Cara cara:
Tumbuk cili merah, cili padi dan kunyit hidup. Jangan sampai terlalu hancur pulak. Kemudian masukkan tempoyak dan ditumbuk supaya bergaul rata.
Masukkan ikan dan kesemua bahan ke dalam periuk. Masaklah dengan api perlahan sehingga ianya merenih dan menggelegak.
Setelah menggelegak, masukkan daun kesum. Masak dalam 2-3 minit sahaja dan bolehlah tutup api.

Nota:
Kalau tempoyak kurang masam, bolehlah tambah sedikit asam keping.
Basuh ikan dengan tepung gandum untuk menghilangkan bau hanyir ikan sungai.
Kalau mahukan kuah yang pekat, boleh dimasakkan kuah sehingga masak dan pekat, baru dimasukkan ikan seperti mana yang dibuat oleh kedai kedai makan di Temerloh.

* utk sekor ikan patin, k.nor guna 3 cawan air dan 4 sudu besar tempoyak


9 comments:

  1. Haisy... tak aci tayang lauk peberet ai tu... terlior tau!!!

    ReplyDelete
  2. Assalam sis, selain ikan patin apa lagi yg suai? Sedap nampak hidangan tu...org pandai2 masak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.. boleh guna ikan2 sungai yg lain kut.. baung, sepat.. mungkin tenggiri pun boleh.. ikut selera anak tekak masing2 la..

      wallahua'lam

      Delete
  3. Thanx k.nor resepi ni.. esok nak try masak.. td ade beli ikan patin..

    ReplyDelete
  4. share resepi... www.bondezaidalifah.com

    ReplyDelete
  5. Salam k.nor, daun kesum tu, wajib ke? Klu tak de boleh ke?

    ReplyDelete