f Secubit Garam

Wednesday, December 30, 2009

Sup Telur Jiya

Haa.... Jiya ada telur? Betul ke ni?? hehe.. ampun ya Jiya.. saja nak gurau2.. tak marah kan.. saaaaaaayang dia :)

Ternampak resipi sup telur ni kat MyR. Terus aje dtg idea nak masak apa utk hari ni. Kena la buat yg kuah2 dan jenis air2 jer sbb nak jdkan partner dgn Ayam Maklang tu.. Disebabkan males nak ke pasar, humban aje bahan2 yg boleh dihumbankan dlm sup ni. Banyak bahan tak ada tp masak ni kena la guna kreativiti kita gak kan. Kalau dah tak ada sesuatu bahan tu, ganti jer la dgn apa yg boleh digunakan. Ubi kentang yillek, kiub pati lembu pun yillek. Su'un yillek, tauhu kering puunnn yillek... hehehe.... K.Nor campak jer bunga kobis, carrot dan tomato pastu part kiub pati lembu, K.Nor lebihkan la dgn kiub pati ayam. Alaaa.... kita yg buat dia kan.... ^___^. Jadi la lauk 2 in 1, tak yah lagi dah masak sayur, kan...

Ok Jiya, nak tampal resipi kat sini, boleh kan.. mekacih ya..

SUP TELUR by Jiya
  • 4 biji telur
  • 2 biji kentang (dipotong dadu)
  • Su'un (direndam)
  • Tauhu kering (direndam dan dipotong kecil)
  • 1 ulas bawang kecil (ditumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1/2 kiub ikan bilis maggie
  • 1/2 kiub daging lembu Knorr
  • Sup bunjut
  • Air secukupnya (lebih kurang 3-4 gelas)
  • Garam
  1. Goreng bawang dengan lebihan minyak ikan sehingga naik bau.
  2. Masukkan air, sup bunjut, kiub dan kentang. Didihkan dan masak sehingga kentang empuk.
  3. Kemudian masukkan su'un, tauhu kering, garam dan perasa.
  4. Slowkan api, pecahkan telur dan biarkan telur masak. Pastu bolehlah dihidangkan.

Tuesday, December 29, 2009

Langkawi .. Part 1

Okey.. kita teruskan cerita ceriti holiday at Langkawi part 1. Sue, popcorn ada lagi? Tambah2 lagi ya.. citer panjang lagi ni.. hehe Nanti K.Nor wat air, nak air apa? Fresh orange? Iced Lemon Tea? Ice blended? Smootie? ..ermmm.. sky juice dah la ya.. popcorn tu dah manis kan.. hihihi

layan........

DAY 1 @ LANGKAWI ISLAND..

Bila berada di Jeti Kuah, gambar yg wajib ditembak semestinya burung terbesar ni kan..

Hero K.Nor yg sentiasa menjadi model terjun ayahnya..


Mak dara dan anak dara berposing dlm terminal jeti ..

K.Nor tiba kat jeti Kuah ni dlm pukul 5 lebih, kita org terus ke hotel penginapan di Eagle Bay yg terletak ditengah2 antara jeti dan Pekan Kuah. Untuk hari pertama ni tak ada agenda apa pun. Memang tak kemana2. Badan dah penat, seharian travel. Masuk bilik hotel terus bersihkan diri dan solat. Lepak2 kejap dan lepas solat Maghrib kita org keluar utk dinner di tepi dataran Lang. Kalau tak silap tempat tu dipanggil Tasik. Lebih kurang cam medan selera. Tak pasti sangat la nama tempat tu tp driver teksi yg beritau kat situ makanan sedap dan tak mahal. K.Nor makan laksa kedah kat salah satu kedai makan tu mmg best rasanya. Nasi lemak dia pun best. Lepas makan, lepak2 sambil menghirup udara malam kat Dataran Lang. Langkawi ni aktiviti kedai berhenti setakat pukul 9.30 malam. Jadi mmg tak leh nak shoping mana dah malam2 tu. Ramai la yg amik kesempatan lepak2 bersama famili kat Dataran Lang.

Lepas tu balik ke hotel dan tukar2 pakaian terus zzzzzzzzzzzzzzzz....... letih sih...

~~~~~~~ x ~~~~~~~

DAY 2 @ LANGKAWI ISLAND


Setelah selesai bf, K.Nor sekeluarga ke jeti semula utk sewa kereta bg memudahkan nak bergerak, menjelajah pulau. Kita org amik yg ada permit atas nasihat driver teksi yg hantar kan kita org masa nak sewa kereta tu. Dia kata sekarang ni musim JPJ beroperasi dgn hebat kat Langkawi. Mana2 yg sewa kereta yg tak ada permit tu, sediakan duit aje la utk bayar saman bila kena tahan kat road block. (memang ada roadblock masa K.Nor on the way ke Pantai Chenang).

Tempat pertama yg dituju adalah Underwater World, Pantai Chenang. Tapi dlm pada tu sempat gak la meronda tengok tempat2 menarik sepanjang perjalanan menuju ke Pantai Chenang tu. Banyak gak pit stop utk tembak menembak. Memang banyak pemandangan menarik kat Langkawi ni, dgn resort2, hotel2, pemandangan tepi pantai dan pemandangan bot2 berlabuh yg cantik2 sgt.

Ok kita layan gambar2 kat Underwater World yg ada bermacam2 spesis ikan. Dari sekecik2 lebih kurang ibu jari hingga la ada yg sebesar org. Jangan tak caya tau.. mmg ada ikan besor ni.. tengok aje gambar kat bawah..



Tarikan utama Underwater World, penguin..


Haa.. ini la ikan sebesar org tu.. besooooooor tau.. ikan apa ntah, tak ingat nama..
mungkin ikan kerapu rasanya.. ermm kalau wat ikan 3 rasa ni, cukup utk 50 org makan kut.. hihi

Mcm muka org kan..

Spesis udang

#banyak lg gambar2 ikan, tp tak larat dah nak upload.. maaaaaanyak sgt...


Bukan senang nak bergambar dgn penguin wooo... :)


Anak dara kat galeri lukisan dlm underwater world tu..


Spesis burung kuang


Burung kakak tua hinggap di jendela!


Chumel sgt itik ni.. kalerpul


Iguana.. smile!!


Bangau o bangau...



Ok adik2, kakak2.. cukup la tu utk hari/malam ni ya.. Nak tutup panggung dah ni.. Esok pulak kita sambung cerita. Dah Sue, g balik dulu.. esok dtg balik ya... Jgn lupa bawak roti pandan lak esok tau.. Nak yg panas2 ya. Akak buat air kopi kaw2...^___^

Monday, December 28, 2009

Gader2 @ Perlis

Okey.. jom kita layan citer gader2 at Perlis ni.. ramai ke yg dah masuk panggung nih? hehe sabo aje la kan... dah 3 trip mesin basuh duk berdangdut tu.. yg belum berlipat dah menampakkan bentuk bukit. Meh ler sapa2 yg tak ada kerja tu, kat rumah ni ada kerja kosong. Tak perlu bermalam, boleh balik hari. Makan tanggung, boleh tapau kalau ada lebih.. Kerjanya tak payah, sambil duduk2 jer.. sambil layan citer kat tv.. mulut pun boleh ngunyah.. hihi ada yg sanggup tak? Kerjanya... menarah bukit baju !! Meh la.. meh laa .. syok nih kerja lipat baju... huhuhu... malessssssss bebenor ler bab melipat nih.. tapi kena buat gak kan.. huh! ish.. tak baik mengeluh... senyum aje la ya. Kang tak dapat pahala ^____^

Ok.. layan........


Ini la Fatinz MyR atau kat facebook dikenali dgn nama Yong Fatin. Duk kat Kangar, Perlis. Dah lama sungguh berhajat nak jumpa Fatin dan sorang lagi mek Perlis tu, akhirnya termakbul gak. Tak terpikir langsung sebelum ni nak jumpa dgn member MyR di sebelah utara ni. Maklum la, bukannya mudah nak ke sana, jauh kan. Ini semua kehendak tuhan akhirnya disebabkan pernikahan SIL K.Nor dgn org Sg Petani, dapat la K.Nor bertemu dgn dua org adik kat Perlis ni.

2 hari sebelum ke Langkawi, K.Nor tegur Fatin kat Facebook beritau yg K.Nor nak ke Langkawi. Tak sempat nak atur pertemuan yg lebih happening kerana keadaan tak mengizinkan. Dengan yg sorang lagi tu pun tak dpt nak berhubung. Hp dia selalu buat hal, tak leh nak contact. Akhirnya K.Nor tawakkal jer hantar SMS beritau yg K.Nor nak ke Langkawi dan naik feri kat Kuala Perlis. Dengan izin Allah, akhirnya dia dpt sms tu dan call K.Nor masa K.Nor dlm perjalanan ke sana. Alhamdulillah...

Posing dulu sementara menunggu yg sorang lagi tiba..


Haa... tu dia.. Dah sampai pun. Itu la Che'iza yg terror masak. Banyak resipi dia kat MyR kan.. Rasa dlm mimpi pun ada bila dpt jumpa Iza dan Fatin ni.. Mmg seronok sgt. Si tecik tu, hero @ bopren @ handbag Iza. Bila mula2 jumpa serius jer muka, sampai berkerut dahi. hehe.. Yer la duk jumpa tengah panas, mana tak berkerut dahi.. agaknya dia cakap, apa la makcik2 ni duk gader tengah2 panas.. hehehee.........

Iza datang bersama suami dan 3 org anak, 2 lelaki dan 1 perempuan. Terima kasih buat suami Iza yg sanggup keluar dr opis semata2 nak hantar mem dia gader2. Pastu siap belanja kita org lunch lagi. Terima kasih daun keladi ya.. ^___^

Ni kat restoran Anjung Keli. Punya la ramai org duk makan kat restoran ni, penuh! Posing dulu sebelum makan. Lauk pauk kat sini punya la banyak sampai tak tau nak pilih. Lauk berasaskan ikan keli pun banyak tau. K.Nor rasa la ikan keli goreng yg panas2 tu mmg sedap! Naim dan Cik Abg pun suka sgt makan kat situ siap ajak g lagi bila balik dr Langkawi. Tapi tak ada rezeki, tak dpt g masa balik tu..

Suami Iza disamping hero dia yg berbaju kuning dan anak dara yg berbaju pink.

K.Nor nak ucapkan jutaan terima kasih buat Iza dan keluarga serta Fatin sekeluarga yg sudi meluangkan masa bertemu dgn K.Nor pada hari tu. Terima kasih buat Fatin atas ole2 tu.. (cantik!! .. kek tu pun sedap.. tq2) Tak lupa terima kasih sekali lagi buat Fatin dan suami (Zaini) yg sudi menumpangkan kereta K.Nor kat rumah mereka dan bersusah payah menghantarkannya ke jeti masa menunggu K.Nor sekeluarga tiba dari Langkawi.

Rasanya ada gambar2 masa duk makan lepas turun dari feri tp nak kena belek lagi dr koleksi lebih dr seribu gambar2 yg ditembak masa percutian ni. Nanti la ya, K.Nor selongkar semula. Kalau ada akan di updatekan kemudian.. insyaallah..

updated:
sedikit lg gambar semasa lunch selepas kembali dr Langkawi.

Yang berbaju putih tu kawan suami K.Nor (member Fotosantai) yg turut ke Langkawi bersama keluarganya.

Fatin bersama puteri bongsu dan suami.

* sebenarnya kalau boleh nak gak jumpa member2 blogger yg lain, yg duk kat Perlis/Kedah tp disebabkan tak ada contact no jadi tak dpt la nak berhubung kan. Lagi pun takut gak org tak sudi jumpa ke, org bz ke.. Bukan tak ingat, ingat sgt dan nak jumpa gak kalau diberi kesempatan. Nak buat camna, tak ada jodoh lagi kali ni ya.. maaf ya...