f Secubit Garam: CRISPY WAFFLES

Saturday, August 30, 2014

CRISPY WAFFLES

ASSALAMUALAIKUM...

Dah lama K.Nor tercari-cari resipi waffle yg crispy di luar dan lembut di dalam. Terbayang-bayang kesedapan waffle kat AnW. Memang suka sangat dengan waffle AnW tu.. Sejak ada WM baru ni, mula la duk menggugel resipi kat internet. Mula2 aritu menerai satu resipi yg ingatkan jenis crispy tp bila dibuat, keras ler pulok..

Percubaan kali ke2 menggunakan resipi lain pada pagi raya baru2 ni (kalau org lain, pagi raya dengan ketupat, rendang, nasi minyak, nasi himpit dan lain-lain tp K.Nor serve anak-anak dengan waffles .. khelassss gitu hehe.. yer la, si tukang masak tau anak-anak ni jenis tak suka sangat makan yang heavy pagi-pagi. kalau dpt yg ringan, tambah lagi jenis western, lagi la dia orang suka.. ) Alhamdulillah.. lebih baik dari yang sebelumnya tapi masih tak capai tahap kepuasan anak tekak K.Nor (pergghhh.. standard tinggi tuuu hehe) Pastu kali ke3 buat, masih resipi yang sama tapi lepas tu dapat idea untuk menderhaka pada resipi untuk menghasilkan waffles yang lebih crispy dan lebih sedap..


Akhirnya, 2 hari lepas baru la berkesempatan mengedit resipi yg asalnya dari Allrecipes.com. Edit situ sikit, sini sikit.. Alhamdulillah.. hasilnya lebih baik.. dan lebih menepati citarasa anak tekak K.Nor sekeluarga.. Waffles yg crispy di luar dan lembut di dalam.. Kalau resipi asal menggunakan minyak, K.Nor tukar kepada butter yang dicairkan (biasanya kalau batter yang diletakkan minyak atau butter yg panas, insyaallah batter tersebut menghasilkan kuih yg garing/crispy seperti karipap, cucur dan lain-lain..). K.Nor juga tambah sedikit lagi gula disebabkan waffles yg dihasilkan menggunakan resipi asal agak tawar. K.Nor tak la tambah banyak sangat, sekadar boleh dimakan begitu aje.. (K.Nor memang suka ngap waffle gitu aje.. sedap.. sebab tu perlu ditambah sedikit gula pada adunan sebab adunan asal hanya menggunakan satu sudu besar aje gula castor.. memang tawar sangat..)

Pada yang nak mencuba resipi waffles olahan K.Nor ni dialu-alukan.. dan kalau yang nak cuba resipi asal, juga dipersilakan.. no problemo ... Resipi asalnya di SINI ya dan resipi yg K.Nor letak kat bawah ni adalah setengah adunan dari resipi asal sebab dengan 1/2 adunan tu, boleh menghasilkan 6 - 8 keping waffles (mengikut saiz waffle maker masing-masing ya)

CRISPY WAFFLES
resipi olahan : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2:
1 biji telur A
1 cawan tepung serbaguna/gandum
2 sudu kecil baking powder
3/4 cawan susu segar
1/2 cawan butter yg dicairkan
1 1/2 sudu besar gula castor
1/2 sudu kecil vanila

Cara:
Panaskan waffle maker.
Ayak tepung bersama baking powder.
Pukul telur hingga betul-betul kembang.
Kemudian masukkan kesemua bahan-bahan lain dan pukul lagi hingga sebati.
Apabila waffle maker dah panas, masukkan sesenduk adunan/batter dan ratakan.
Tutup penutup waffle maker dan masak sehingga waffle masak (golden brown/keemasan)
Hidangkan panas bersama jem atau madu atau juga bersama aiskrim mengikut kesukaan masing-masing.