f Secubit Garam: MINI COTTAGE PIE

Monday, October 14, 2013

MINI COTTAGE PIE

ASSALAMUALAIKUM..

Ramai yg berpuasa Hari Arafah arini? ALHAMDULILLAH... Semoga puasa dan ibadah kita yg lain2nya diterima dgn baik oleh Allah swt.. Insyaallah esok kita semua akan merayakan Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Qurban.. SELAMAT HARI RAYA buat semua pengunjung SecubitGaramNor67. Maaf Zahir Dan Batin dr K.Nor ya... Mana2 yg balik kampung tu, semoga selamat tiba ke destinasi yg dituju. 


Berbalik pada entri hari ni, kita cakap pendek2 dah la sbb ni entri ulangtayang jer. Dah acapkali buat Cottage Pie ni dan sentiasa mendapat sambutan hangat oleh seisi keluarga. Kalau selalunya K.Nor buat sebiji terus dlm bekas besar, kali ni K.Nor buat dalam bekas kecik2 dgn menggunakan ramekin. Tu yg diberi tajuk MINI COTTAGE PIE. Senang nak ngap bila dibuat dlm bekas kecik2 gini, sorang amik sebekas dan ngap. Tapi yg pastinya mmg tak cukup sebekas jer sekali ngap, sebab sedap tau bila dimakan suam2 panas.. 


COTTAGE (SHEPHERD) PIE
Sources Adapted from:-Hanieliza's Cooking
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction 
Source : K.Nor@SecubitGaram


Bahan Kentang 
1.5 kg kentang potong dadu direbus bersama sedikit garam 
1/2 cawan susu segar 
2 s/b mentega 
garam, serbuk lada sulah 

Cara:-
Rebus kentang dulu dengan sedikit garam. Bila dah empuk, buang airnya, toskan dan lecek kentang bersama dengan mentega, serbuk lada sulah, garam dan susu, hingga sebati. Bila adunan dah sebati ketepikan.

Bahan Inti
500 gm daging kisar(lembu)
1 botol kecil prego sos (tomatoes/mushrooms) ~ k.nor guna kimball (mushrooms)
2 labu bawang besar potong dadu 
2 ulas bawang putih cincang halus 
1 tin kecil kacang peas ~ k.nor tak letak
1 tin kecil cendawan butang dihiris ~ k.nor tak letak
3 biji buah tomato masak dipotong dadu
1 batang lobak potong dadu 
1 biji lada merah dipotong dadu 
1-2 sudu besar cili serbuk ~ k.nor guna 1sb jer
1 sudu besar serbuk lada sulah 
1 kiub stok ayam 
1/2 botol air dari botol sos pregos (selepas tuang isi kandungan gunakan botol tu untuk menyukat air)
2 s/b tepung gandum 
garam dan sedikit gula

Mozarella cheese untuk taburan ~k.nor guna cheddar cheese

Cara 
Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih hingga wangi. Masukkan lada merah, serbuk cili. lada sulah, lobak merah, tomato dadu, daging kisar dan cendawan. Kacau rata sehingga daging nampak masak. Masukkan sos pregos, kiub ayam, kacang peas, garam & perasa dan air. Biarkan ia masak seterusnya. Agak2 daging dah masak dan sebati dengan bahan2, masukkan tepung gandum. Gaul rata adunan jangan pekat sangat atau cair sangat Siap untuk dibuat filling sheperd pie.
Angkat dan masukkan dalam mangkuk kaca tahan panas atau pinggan sekiranya nak buat pie dalam mangkuk kecil, atau aluminium foil.

Bahan Sos Putih(White Sauce)
1 cawan susu segar, atau ikut kepekatan yang sesuai atau ikut suka nak cair atau pekat macam mana.
60g mentega
60 tepung gandum
sedikit serbuk lada hitam + lada hitam kasar
sedikit italian herbs 

Cara:-
Panaskan mentega dalam kuali dan biarkan ia cair. Masukkan tepung sedikit sedikit dan kacau rata, hingga sebati dan tepung tak berketul. Masukkan susu, sedikit serbuk lada hitam + lada hitam kasar serta sedikit italian herbs, kacau hingga sebati dan ikut consistency yang disukai.Matikan api dan siap untuk curahkan atas inti shepherd pie.

Cara AssemblingCottage Pie:-
Inti dimasukkan kedalam mangkuk kaca tahan panas(bakeable) atau mangkuk aluminium foil (k.nor guna ramekin)
Curahkan white sauce diatas. Taburkan mozarella cheese. Pipekan kentang yang telah dilecek dan digaul tadi diatas inti, ikut suka pattern macam mana atau kalau tak nak pipe just ratakan aje pun boleh. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan, selama 30 minit at 200C atau sehingga kentang nya dah nampak golden yellow.. Serve hot.