f Secubit Garam: KUIH BUTIR NANGKA ~ MALAYSIAN FOOD FESTIVAL (KELANTAN MONTH)

Wednesday, April 10, 2013

KUIH BUTIR NANGKA ~ MALAYSIAN FOOD FESTIVAL (KELANTAN MONTH)

ASSALAMUALAIKUM....

Masih lg dlm mood MALAYSIAN FOOD FESTIVAL yg mana Gert menjadi tuan rumah utk kali ni. Sebelum event ni berlangsung, K.Nor dah save beberapa resipi yg nak dicuba bagi memeriahkan acara MFF ni setelah dimaklumkan oleh Gert pd K.Nor. Masih belum dapat mencuri masa utk membuatnya maklum la, yg nak makan tu tak ramai, jd mood nak membuat pun lemau sket la. Nak kata bz sgt2 tak jugak, buat2 bz jer yg lebih kut.. hehe


Kalau org Kelantan pasti tau dessert yg pemes di bulan puasa ni kan. KUIH BUTIR NANGKA, salah satu menu yg laris di bulan puasa biasanya. Memang sedap pekena kuih muih yg berkuah gini time berbuka nak2 kalau dibiarkan sejuk dulu dlm peti ais. Hasil bertanyakan pada pakcik gugel, K.Nor ditemukan dgn resipi KUIH BUTIR NANGKA di AZIE KITCHEN. Resiipi yg mudah dan sukatannya pun tak banyak. Kalau utk yg baru nak mencuba buat tu elok sgt la kan.. Kang kalau buat yg dlm sukatan banyak, tak abis makan pulak. 

ku lihat ijauuuuuuuu ^___^

Mekasih Azie, sudi berkongsi resipi Kuih Butir Nangka ni ya.. Kalau diletakkan hirsan nangka pun best gak ni rasanya. Macam Kuih Sagupal versi moden skrg ni dah diletakkan hirisan nangka fresh.. perghhh mmg syok abis... :) 

KUIH BUTIR NANGKA
resipi : Azie Kitchen
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan kuah:
Santan pekat
2 helai daun pandan - disimpul
Gula dan garam – secukup rasa
1/2 sudu kecil Halba

Cara memasak:
Satukan semua bahan dalam periuk, masak dengan menggunakan api yang sederhana. Sentiasa kacau supaya tidak berketul. Saya masukkan juga lebihan air daun pandan tadi ke dalam kuah. Rasakan garam dan gula. Kacau sampai menggelegak. Tutup api…

Bahan-bahan biji nangka:
1 cawan tepung beras pulut
Air daun pandan – kisar daun pandan, tapis dan ambil airnya
Pewarna hijau
Sedikit air kapur
Garam

Cara membuat:
Sebelum menguli, panaskan dahulu air di dalam periuk (air separuh periuk). Masukkan semua bahan ke dalam bekas dan uli sampai sebati.
Masukkan air daun pandan sedikit demi sedikit sampai tepung tidak melekat pada tangan.
Kemudian bentukkan seperti biji nangka (lebih kurang sebesar gula-gula). Terus masukkan doh itu ke dalam periuk dengan air yang sedang menggelegak.
Apabila biji nangka masak, ia akan timbul di permukaan air. Bolehlah angkat dan masukkannya dahulu ke dalam bekas yang berisi air masak, jika kuah belum siap.



"I am submitting this post to Malaysian Food Fest, Kelantan Month hosted by Gertrude of My Kitchen Snippets "