f Secubit Garam: UDANG CELUP TEPUNG

Wednesday, November 28, 2012

UDANG CELUP TEPUNG

ASSALAMUALAIKUM...

Biasanya kat Tganu ni pemes dgn ICT (Ikan Celup Tepung) terutamanya di area Teluk Ketapang dan di Kg Penarik pun mmg satu port yg juga pemes kalau nak makan ikan celup tepung. Dengan menggunakan ikan atau seafood lain yg segar yg baru didaratkan oleh para nelayan sekitar, menjadikan ICT di situ mmg best. Biasanya ikan celup tepung ni menggunakan bancuhan tepung spt yg selalunya kita guna utk menggoreng pisang, cempedak, sukun dan juga ubi keledek.


Kali ni K.Nor nak share satu resipi hasil olahan dr resipi2 menggoreng cendawan dan juga ayam yg pernah K.Nor cuba sebelum ni. Bancuhan tepung yg dihasilkan banyak gak la tp tak jadi hal sbb lebihan tepung tu boleh disimpan dlm peti ais. Masukkan dlm bekas kedap udara dan simpan dlm peti ais, insyaallah tahan lama. Time nak goreng, keluarkan dan guna.. mudah jer kan.. Selain menggunakan udang, bancuhan tepung ini boleh juga digunakan utk menggoreng cendawan, ayam, sotong atau juga sayuran spt peria (bg yg suka peria), terung, bendi (spt yg K.Nor buat dlm gambar di bawah nun... Terpulang pada stok bahan2 di dlm esbok dan juga pada selera anak tekak masing2 ya...

Udang dan Bendi  Celup Tepung

UDANG CELUP TEPUNG
resipi : K.Nor

Bahan ~ utk bancuhan tepung:
1 cawan tepung gandum
1 cawantepung beras
2 sudu besar serbuk cili kasar
1 sudu kecil serbuk lada hitam
3 sudu besar serbuk kari
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil garam

Cara:
Masukkan kesemua bahan2 ke dalam sebuah bekas dan gaul hingga sebati.
Ketepikan.

Bahan ~ utk Udang Celup Tepung:
300 - 500gm udang saiz sederhana
1 - 2 biji telur ~ dikocok sedikit
bancuhan tepung secukupnya
minyak 

Cara:
Bersihkan udang, terpulang samada nak buang kepala atau tidak (sekiranya kepala tidak mahu buang kepala, gunting sesungut dan juga muncung udang)
Toskan hingga kering.
Gaul udang bersama dgn telur hingga rata.
Ambil sebahagian bancuhan tepung tadi dan gaulkan udang satu persatu ke dalamnya hingga rata.
Goreng udang yg dah digaulkan tadi ke dalam minyak yg dah dipanaskan hingga kekuningan.
Angkat dan toskan minyak.
Hidangkan bersama sos cili kegemaran.

*selain utk menggoreng udang, bancuhan tepung ini juga boleh digunakan utk menggoreng cendawan, ayam, sotong atau juga sayuran spt peria (bg yg suka peria), terung, bendi bagi penggemar sayuran..