f Secubit Garam: ROJAK BETIK

Thursday, October 27, 2011

ROJAK BETIK


ASSALAMUALAIKUM...


Hujan2 makan Rojak Betik ya.. Tak kira la.. hujan ke panas ke, kalau dah anak tekak rasa teghingin nak makan tu, kena la rajin2kan diri gi pasar cari ikan selayang fresh, balik rumah siang2 dan rebus. Pastu perisikan dan tumbuk lumat. Pastu semestinya kena buat kuah rojak ni. Kalau tak ada betik no hal, makan jer kuah tu dgn keropok ikan yg diramas2 kasar.. perghhhhhhhhhhh... nikmat!! hehehe.. Along, jgn terliur dah la ya.. Along balik bila2, mak buatkan hehe.. Kena warning siap2 ni sbb ni makanan pebret dia ni.. eh.. pebret seisi keluarga (kecuali hero bongsu) gak sebenarnya ni. Buat kuah seperiuk, lebihan tu simpan dlm esbok. Lagi lama lagi syok. Org Ganu mmg suka makan Rojak Betik maupun kropok saja dimakan dgn kuah gitu. Kiranya cam makanan tradisional Ganu la.. Kan Tun Telani, Madihah@Ratna.. ermm sapa lagi ek blogger Ganu? Haa.. Teratai (SIL K.Nor tu.. hehe) pun org Ganu gak. Memang syok layan rojak gini. Kalau tenyeh2 keropok lekor dlm tu pun best!


Meh tengok resipi Rojak Betik yg baru2 ni Tun Telani dan Mek Mukah pun ada buat. Hah... org Mukah pun dah pandai makan Rojak Betik ya.. Digalakkan utk menggunakan betik yg muda, jgn guna betik yg dah ranum atau kulitnya dah banyak oren/kekuningan. Nanti betik tu agak lembik, kurang syok time makan. Mekasih pada Tun dan HaSue yg dah cuba resipi Rojak Betik ni.. Juga pada sesiapa yg dah mencuba dan akan mencuba.. :)


ROJAK BETIK
resipi asal : K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan ( lebih dari 7 org (bergantung pd saiz betik) )
1 biji betik muda/mengkal (saiz sedang)
1/2 sudu teh kapur makan (utk mengeraskan betik yg disagat td)
2 biji timun

Bahan Utk Kuah
9 ekor ikan selayang saiz sederhana (kalau nak kuah lebih pekat boleh lebihkan)
5 - 7 sudu besar cili boh (lebihkan juga kalau suka lebih pedas)
1/2 - 1 keping nisan (boleh juga guna gula melaka)
3 sudu besar gula
3 sudu besar kicap
1/2 cawan cuka @ boleh guna air asam jawa (pekat)
garam secukup rasa
1 1/2 liter air

Cara-cara
Sagat betik dan masukkan ke dalam bekas yg berisi air. Hancurkan kapur makan dgn sedikit air. Tapiskan dan masukkan dalam rendaman betik td.
Rendam betik tu selama 15 minit. Bilaskan bersih dan toskan. Potong timun nipis2.

Utk membuat kuah:
Rebus ikan dgn sedikit air hingga masak. Sejukkan. Ambil isi ikan dan tumbuk lumat.
Masukkan 1 1/2 liter air, cili boh, nisan dan kicap ke dalam periuk. Masaklah hingga mendidih. Biarkan selama 10 minit dan masukkan cuka.
Cedukkan 2 atau 3 senduk kuah tu ke dalam isi ikan yg ditumbuk dan gaul sebati. Jgn sesekali masukkan isi ikan terus ke dalam kuah, nanti ikan tu berketul2. Tuang ke dalam periuk kuah dan biarkan mendidih.
Tambahkan gula dan garam secukup rasa. Kuah ni perlu ada rasa masam, manis dan pedas.
Utk. menghidang:
Isikan betik ke dalam mangkuk dan letakkan hirisan timun di atasnya. Boleh jugak nak letak hirisan nenas bg yg gemar makan nenas. Letakkan kuah atas bahan2 td dan rojak betik sedia utk dingap..
Rojak betik ini sedap dimakan dgn kuah yg sejuk (letak dalam peti ais) dan juga dimakan dgn keropok keping(keropok ikan). Selamat Mencuba!!

* resipi ni K.Nor dah edit sket dari resipi asal yg pernah K.Nor letak kat blog ni dan kat MyResipi ya...